De eigenschappen van een succesvolle salonuitbater

Ondernemen in de beauty branche iets voor jou? Hoe bouw je een succesvolle salon op? En wat maakt iemand eigenlijk tot een succesvolle ondernemer? ‘Succes’ is een begrip dat lastig te definiëren is. Toch kunnen we een aantal kenmerken onderscheiden, die we bij veel succesvolle ondernemers tegenkomen. Het is een goede tip om eens voor jezelf na te gaan of je over deze eigenschappen beschikt. Over hoe meer van deze eigenschappen je beschikt, hoe groter de kans dat je een succesvolle salonuitbater wordt!

1. Motivatie: in beweging komen!

Wanneer we het over carrière hebben, horen we vaak het woord ‘motivatie’. Maar wat betekent dit nu echt? ‘Motivatie’ is afgeleid van het Latijnse woord ‘movere’, wat ‘in beweging brengen’ betekent. Motivatie is meer dan een gevoel, het gaat erom dat je jouw ideeën echt uitvoert. Je motivatie om een eigen salon te starten moet ontstaan uit je eigen behoefte. Je moet duidelijk voor ogen hebben waarom je je eigen salon wilt? Wat zijn jouw drijfveren? Wat is voor jou belangrijk? Wat zijn jouw waarden? Dus niet omdat de buurvrouw zegt het een leuk idee is. Hoe bewuster je bent van wat belangrijk is voor jou, hoe eenvoudiger het is om de beste keuzes te maken!

2. Eigenwijsheid is ook wijsheid

Er zijn veel mensen die met het idee van een eigen salon rondlopen, maar die het onder invloed van negatieve reacties uit hun omgeving laten varen. 

‘Een eigen bedrijf is zeer risicovol! Wat als je niet genoeg klanten krijgt? Zul je wel genoeg verdienen? Veel te veel verantwoordelijkheden! Wat als…?’

Als ondernemer zul je over een gezonde dosis eigenwijsheid en zelfvertrouwen moeten beschikken. Je moet in staat zijn om je eigen weg te volgen, zonder je door dit soort negatieve uitingen van je stuk te laten brengen. Je hebt een topidee voor een prachtige beauty salon en je zet alles op alles om deze droom te verwezenlijken. Geen enkele weg gaat alleen maar over rozen, zo nu en dan zul je ook de stekels voelen en hindernissen moeten nemen. Dat leidt ons tot de volgende onmisbare eigenschap voor ondernemers: doorzettingsvermogen!

3. Doorzettingsvermogen

‘Ondernemen’ wordt vaak geassocieerd met meer ‘vrijheid’. Dat gaat op bepaalde vlakken zeker op. Je bent bijvoorbeeld vrij in de soort behandelingen die je gaat geven, in de doelgroep die je aanspreekt, in de medewerkers die je kiest, etc. Vrijheid blijft relatief, want het betekent niet meer ‘vrije tijd’! Als ondernemer maak je meestal meer uren dan een werknemer. Je krijgt er heel wat verantwoordelijkheden bij. Daarnaast betekent ondernemen ook experimenteren; je slaat een bepaalde richting in met je salon, door je bijvoorbeeld te focussen op specifieke behandelingen, maar als dat niet werkt zul je dit moeten bijsturen of iets nieuws moeten proberen. Je zult dus hard moeten werken, een flexibele instelling hebben en goed met tegenslagen om kunnen gaan om succesvol te worden. Succes komt niet uit de lucht vallen!

4. Prioriteiten stellen en balans

Als enthousiaste beauty liefhebber en salonuitbater wil je het liefst alle kansen op dit vlak aangrijpen. Als ondernemer ben je constant op zoek naar balans, waarbij je steeds het hoofddoel van je zaak in het oog moet houden. Je moet dus goed prioriteiten kunnen stellen, keuzes kunnen maken en soms gewoon ‘nee’ durven zeggen. Werk toe naar een goede balans door zowel genoeg voldoening uit je zaak te halen als voldoende inkomen te verwerven. Niet alleen binnen je bedrijf is balans nodig; voor ondernemers is het extra belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Veel ondernemers maken de fout, dat hun zaak hun hele leven gaat beheersen, waardoor hun privéleven onder druk komt te staan en ze op een burn-out afstevenen.

5. Wat succes is bepaal je zelf!

Andere kenmerken die vaak genoemd worden met betrekking tot succesvolle ondernemers zijn; leiderschap, innovatief, goede sociale vaardigheden, uitstekende communicatievaardigheden, etc. Dit zijn allemaal belangrijk kenmerken, maar het allerbelangrijkste is dat je jezelf durft te zijn. Ben je bewust van je sterke en zwakke kanten en schakel waar nodig hulp in van professionals op vlakken waar jij minder goed in bent. Waar het omgaat, is dat jij je goed voelt bij wat je doet.

Of je een succesvolle salonuitbater bent bepaal je uiteindelijk zelf! Als je alleen maar bezig bent met jezelf te spiegelen aan de opvattingen over succes van anderen (familie, vrienden, collega’s), zal dit je niet gelukkig maken. Haal je veel voldoening uit je zaak? Levert het financieel voldoende op? Wat is jouw visie op succesvol ondernemen? Kun je aan jouw eigen voorwaarden voor succes voldoen? Dan mag je jezelf een succesvolle salonuitbater noemen!

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar