Duurzaamheid cosmetica laat te wensen over

duurzame cosmetica
Hoe duurzaam zijn de cosmeticamerken die jij dagelijks in je schoonheidssalon gebruikt? Veel cosmeticamerken promoten hun producten met kreten als ‘natuurlijke ingrediënten’ en ‘biologisch’. Als beauty professional kun je een goede analyse maken van de ingrediënten op de verpakking, die voor een leek vaak moeilijk te bevatten zijn. Maar vertelt het cosmeticamerk je ook iets over de duurzaamheid van hun product met betrekking tot klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden?

Cosmeticamerken weinig transparant over duurzaamheid

Het blijkt dat cosmeticamerken weinig transparant zijn over de duurzaamheid van hun producten als we kijken naar bovengenoemde aandachtspunten. StoereVrouwen wilde daar verandering in brengen door 30 bekende cosmeticamerken eens zorgvuldig te bestuderen. StoereVrouwen is een platform en campagnebureau dat mensen wil stimuleren om hun geld op een positieve en bewuste manier uit te geven, om daarmee bedrijven en merken te stimuleren duurzame producten te leveren. Hun campagne om de transparantie van cosmeticamerken te verbeteren heet ‘Natural Beautycase’. Ze voerden het onderzoek naar de cosmeticamerken uit in samenwerking met Rank a Brand.

Duurzaamheid is steeds ver te zoeken

Rank a Brand is een specialist in het onderzoeken van merken op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het is de grootste merkenvergelijkingssite van Europa en heeft al meer dan 700 merken op het gebied van kleding, schoenen, elektronica, telecom, reizen, eten en drinken vergeleken. Steeds blijkt weer dat de duurzaamheid bij de meeste merken ver te zoeken is, op enkele uitzonderingen na. Dit is ook wat naar voren komt in het onderzoek naar de 30 cosmeticamerken die StoereVrouwen aandroeg.

Kopen maar of hand op de knip!

Rank a Brand stelde voor dit onderzoek een ranking op van 5 labels met bijbehorende adviezen. Het gaat om de volgende 5 labels:

A. Kopen maar

B. Goed op weg

C. Redelijk op weg, kan beter

D. Eerste mijlpalen bereikt, moet beter

E. Hand nog even op de knip

Van de 30 merken is er geen een merk dat het 100% goed doet. Er is dan ook geen merk dat een A-label heeft gekregen. Het cosmeticamerk dat als beste uit de bus kwam, is Weleda, gevolgd door Dr. Hauschka, Logona en Santé. Deze vier cosmeticamerken kregen een B-label. Het C-label ging naar Botanique, Lavera, Living Nature en Zao.

Dit betekent dat er van de 30 merken maar liefst 22 merken zijn die een D- of E-label kregen en daarmee toch echt onder de maat presteren. Hieronder vielen onder meer zeer bekende merken als Niveau, Eucerin, Lancôme, Zwitsal, Biodermal en Rimmel.

Weleda scoort het beste

Op de website van Rank a Brand kun je de volledige lijst met merken bekijken en het label dat elk merk heeft gekregen. Ook kun je hier per cosmeticamerk een rapport inkijken waarin uit de doeken wordt gedaan wat de sterke kanten en eventuele verbeterpunten van het merk zijn. Van de merken die tot nu toe onderzocht zijn, scoort Weleda dus het beste. In het rapport over dit merk kun je onder meer lezen dat Weleda verschillende maatregelen implementeert om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen door bijvoorbeeld gebruik te maken van hernieuwbare energie en het toepassen van energie-efficiëntiemaatregelen. Ook worden er maatregelen genomen om het waterverbruik te verminderen en worden er geen dierproeven uitgevoerd.

Belangrijke verbeterpunten voor cosmeticamerken

Uit dit onderzoek blijkt dat de duurzaamheid van cosmeticamerken over het algemeen veel te wensen overlaat en dat er een veel grotere transparantie nodig is, zodat consumenten een weloverwogen en duurzame keuze kunnen maken.

Onder meer op het gebied van arbeidsomstandigheden kan veel verbeterd worden. Veel ingrediënten zijn afkomstig uit lagelonenlanden. Daarom is het van belang dat cosmeticamerken hun verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat de arbeiders op een eerlijke wijze worden behandeld. 3 van de 4 criteria, die op dit vlak werden onderzocht, kregen bij alle cosmeticamerken een negatieve beoordeling. Verder zeggen 23 van de 30 merken dat ze hun ingrediënten kopen op plantages waar geen sprake is van kinder- en slavenarbeid.

Ook is er nog veel onduidelijkheid over het energieverbruik van de bedrijven. Wel laten alle merken zien dat ze in hun beleid letten op het verminderen van de CO2-uitstoot. Veel meer informatie is er echter bij de meeste merken niet voorhanden. Circa 25% van de merken publiceert hun CO2-uitstoot. Er is maar één merk dat duidelijk aantoont dat het ten minste 25% groene stroom gebruikt en dat is Botanique. Andere merken geven geen duidelijkheid over de soort energie die ze gebruiken en waar deze vandaan komt.

‘Eye opener’ voor consumenten en beauty professionals

Dit onderzoek is een ware ‘eye opener’ voor consumenten en beauty professionals die in de toekomst duurzame keuzes willen maken bij het aanschaffen van producten. Ondertussen heeft Rank a Brand ook een cosmetica app ontwikkeld, die als hulpmiddel kan dienen bij het aankopen van cosmeticaproducten, zodat je gemakkelijk het meest duurzame product kunt kiezen!

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar