Een eigen salon en de griep? Neem voorzorgsmaatregelen!

Het begint met een hoestje, dan begint je keel pijn te doen, maar je werkt toch maar door. Je runt immer je eigen beauty salon; je kunt niet zomaar thuis in bed blijven liggen? Dan krijg je last van een verstopte neus, hoofdpijn, vermoeidheid, spierpijn en misschien wel koorts! Wanneer de griep in jouw omgeving heerst, is het niet gemakkelijk om hier aan te ontkomen. Maar hoe moet dat nu met een eigen zaak? De klanten wachten op je en als je niet werkt heb je geen inkomen!

Gewoon doorwerken?!

Als eigenaar van een beauty salon ben je je er maar al te goed van bewust dat een eigen zaak veel verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Je wilt je klanten niet teleurstellen, je personeel rekent op je en je inkomen hangt af van het succes van je zaak. Met dit idee in je achterhoofd heb je als ondernemer al snel de neiging om de symptomen van de griep te negeren en gewoon door te gaan. Maar is dat de beste keuze? Nee, natuurlijk niet! Je kunt je behoorlijk ellendig voelen door een ‘griepje’. Als je dan toch doorgaat, ben je mogelijk niet in staat om je klanten perfect te behandelen en geef je ze geen waar voor hun geld. Maar nog veel belangrijker; doordat je als beauty professional zo nauw met mensen werkt, kun je heel gemakkelijk het griepvirus verspreiden en doorgeven aan je klanten!

Trek op tijd aan de rem!

Je kunt veel maatregelen nemen om de kans te verkleinen dat je getroffen wordt door de griep. Maar het helemaal voorkomen, dat is niet altijd mogelijk. Heb je eenmaal de griep te pakken, trek dan op tijd aan de rem. Hoe zeer je het ook wilt negeren en gewoon wilt doorgaan; de enige oplossing is rust nemen! Hoe sneller je reageert op de eerste symptomen en rust neemt, hoe sneller je er weer bovenop bent. Ook als jij even een paar dagen of een weekje uit de running bent, draait de wereld gewoon door. Run je je zaak in je eentje, dan betekent dit misschien dat je je zaak moet sluiten. Hang dan een berichtje op de deur dat je wegens gezondheidsredenen een paar dagen dicht bent.

Communiceer met je klanten

Je trouwe klanten zullen er beslist begrip voor opbrengen als je ze even niet van dienst kunt zijn vanwege de griep. Communicatie is het sleutelwoord. Bel de afspraken die je had staan af. Verzet de afspraak of spreek af dat je contact opneemt als je beter bent. Zorg dat mensen die bellen voor een afspraak een automatisch berichtje krijgen dat je ziek bent. Dan weten ze waarom je de telefoon niet opneemt. Als mensen je niet kunnen bereiken en ze weten niet waarom, kunnen ze de conclusie trekken dat je niet geïnteresseerd bent. Zet bijvoorbeeld ook een berichtje op je website en op je social media kanalen dat je even in de lappenmand ligt, maar dat je er alles aan doet om snel weer topfit te zijn om iedereen van dienst te kunnen zijn!

Regel een vervanger of verwijs door

Je kunt bij ziekte ook een vervanger regelen door een freelancer in te schakelen. Zorg wel voor een vervanger die jouw salon, jouw werkwijze en visie kent. Dat is niet altijd gemakkelijk te realiseren. Misschien een oud-collega waar je ooit nauw mee hebt samengewerkt? Of een schoonheidsspecialiste die weleens ingevallen heeft tijdens jouw vakantie? Het is belangrijk dat jouw vervanger het reilen en zeilen in jouw schoonheidssalon kent. De vervanger kan bijvoorbeeld de ingeplande afspraken of alleen de belangrijkste afspraken afwerken. Een voordeel hiervan is dat je de continuïteit van je salon waarborgt.

Je kunt misschien je klanten tijdens jouw ziekte ook doorverwijzen naar een collega. Het voelt misschien alsof je je klanten naar de concurrent stuurt, maar vaak zul je merken dat klanten het juist waarderen dat je ze een oplossing aanbiedt. Ben je weer terug aan het werk, stuur ze dan een berichtje of bel ze om te vragen of alles goed is verlopen en of ze misschien een nieuwe afspraak willen maken. Er zullen ook klanten zijn die het geen probleem vinden om te wachten tot je weer beter bent! 

Train je personeel!

Als saloneigenaar heb je mogelijk de neiging om zelf zo veel mogelijk in eigen hand te houden, ook als je personeel hebt. Probeer toch om je personeel zo veel mogelijk te betrekken bij je bedrijfsvoering. Zorg dat je medewerkers (of een van je medewerkers) weten hoe alles werkt in je salon, zodat ze dus niet alleen beauty behandelingen kunnen uitvoeren, maar ook weten hoe ze: afspraken inplannen, klanten ontvangen, afrekenen en de voorraad moeten aanvullen of bijbestellen. Door een of meerdere medewerkers goed te trainen, is er altijd iemand die jouw taken kan overnemen als je een keer onverhoopt ziek bent.

Voorzorgsmaatregelen tegen de griep

  • Behandel geen klanten met de griep
    Maak aan je klanten duidelijk dat griep een contra-indicatie is voor een behandeling in jouw beauty salon. Zo voorkom je dat een klant met griep je ziek maakt en andere klanten besmet. Vermeld bijvoorbeeld in de huisregels op je website dat je geen klanten met griep behandelt.
  • Werk hygiënisch
    In een beauty salon dient hygiënisch werken altijd een topprioriteit te zijn en al helemaal wanneer de griep heerst. Werk bijvoorbeeld gedurende de hele behandeling met handschoenen en doe een mondkapje voor. Desinfecteer voor en na elke behandeling je handen.
  • Goede ventilatie
    Ventileer je salon steeds goed, door er geregeld voor te zorgen dat er frisse lucht binnenkomt.
  • Extra goed schoonmaken
    Uiteraard maak je dagelijks, en mogelijk meerdere keren per dag, je salon schoon. Maar denk je ook aan het extra goed schoonmaken van plekken als de deurklinken, lichtknopjes, toetsenborden, telefoon en afstandsbedieningen. Via dit soort plekken kunnen bacteriën gemakkelijk van de een op de ander overgedragen worden.
← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar