Hoe laat je je salon verantwoord groeien?

Het geeft veel voldoening om je salon te zien groeien! Je klanten zijn tevreden, ze blijven terugkomen en steeds meer mensen ontdekken jouw salon. Al je inspanningen beginnen hun vruchten af te werpen. Maar pas op, het is wel belangrijk om je salon verantwoord te laten groeien. We gaan in dit artikel in op de groeipijnen waarmee dit gepaard kan gaan. Wanneer je hier niet goed mee omgaat, kan je onderneming in de knel komen te zitten. Daar willen we je graag voor behoeden!

Wil je wel groeien?

Het was je droom om een leuke beauty salon te runnen. Als dan alles voor de wind lijkt te gaan en er groeimogelijkheden voor de deur staan, is de vraag: Wil je wel groeien? Groeien betekent ook meer risico’s nemen en je krijgt meer verantwoordelijkheden. Bedenk wat bij de start van jouw salon jouw doel was? In je ondernemingsplan heb je dit als het goed is duidelijk omschreven. Past een grotere zaak of meerdere zaken wel bij dit doel? Kun je door te groeien je bestaande klanten goed van dienst blijven? Als je meer personeel gaat aannemen krijg je straks meer de rol van manager en zal je minder bezig zijn met je vak, is dat wel wat je wilt? Wat wil je voor jezelf bereiken? En hoeveel waarde hecht je aan een groter bedrijf en meer inkomen? Misschien ben je wel tevreden met een kleine gemoedelijke salon.

Balans tussen werk en privé

Een grotere zaak brengt meer werk en zorgen met zich mee. Heb je daar zin in? Ben je bereid om meer tijd aan je zaak te besteden en minder tijd over te hebben voor je privéleven? Pas op dat je het niet te druk krijgt, want dit kan betekenen dat je steeds achter de feiten aan rent. Voor je het weet ontstaan er spanningen thuis. Want hoe staat het thuisfront ertegenover? Heb je een partner met een drukke baan of kleine kinderen die veel zorg en aandacht vragen? Het speelt allemaal mee in je overweging om wel of niet verder te groeien. Bij groei is het belangrijk om een manier te vinden om het extra werk gedaan te krijgen, zonder jezelf te verliezen en werk en privé in balans te houden.

Pas op voor kwaliteitsverlies en reputatieverlies!

Wanneer je de groei van je zaak lastig kunt bijbenen, kan dit ertoe leiden dat je op een gegeven moment een paar steken laat vallen. Je bent misschien minder betrokken bij je klanten, je moet zaken uit handen geven die je voorheen altijd zelf deed, je werkt bepaalde taken misschien te snel af. Allemaal factoren die tot kwaliteitsverlies binnen je salon kunnen leiden. Misschien merk je dat je klanten minder tevreden zijn of ineens niet meer terugkomen en er kunnen ook spanningen op de werkvloer ontstaan. Er liggen bij de groei van je bedrijf heel wat gevaren op de loer, denk aan een burn-out, kwaliteitsverlies en reputatieverlies.

Grotere financiële risico’s

Groei gaat ook gepaard met grotere financiële risico’s. Nu heb je misschien een klein pand, dat je gemakkelijk kunt bekostigen. Maar wat als je verder wilt groeien? Dan heb je een groter pand nodig. Dat betekent meer kosten en duurdere verzekeringen. Daarnaast zul je een grotere voorraad moeten inslaan, ook die moet verzekerd worden. Mogelijk heb je meer apparatuur, behandelstoelen en materialen nodig. Doe geen ondoordachte investeringen en neem geen overhaaste beslissingen. We raden je aan om jouw situatie eens grondig te laten analyseren door een ervaren boekhouder en alles te door te laten rekenen om te bepalen wat haalbaar en rendabel is.

Personeel aannemen?

Als je salon begint te groeien en je het werk niet meer alleen aankunt, dan kun je overwegen om personeel aan te nemen. Bedenk of je het altijd veel te druk hebt of dat het alleen om bepaalde periodes in het jaar gaat, bijvoorbeeld de drukke decembermaand. Als het om enkele periodes gaat, is het mogelijk verstandiger om met tijdelijke arbeidskrachten te werken, zoals uitzendkrachten of zzp’ers. Is de groei van je zaak structureel, dan kun je overwegen om een vaste medewerker in dienst te nemen. Het aannemen van personeel is echter een grote stap. Ben je hier toch nog wat huiverig voor? Bekijk dan eens of het misschien mogelijk is om een nauwe samenwerking aan te gaan met een andere ondernemer.

Groeien door te specialiseren

Wil je wel groeien, maar zie je het niet zitten om een groter pand aan te schaffen, meer personeel aan te nemen en dergelijke? Dan kun je ook groeien door je te specialiseren. Door de groei van je zaak, ben je in de fijne positie terechtgekomen, dat je alleen die werkzaamheden uit kunt gaan voeren die je echt leuk vindt. Voerde je voorheen uiteenlopende beauty behandelingen uit, dan kun je je nu bijvoorbeeld volledig gaan richten op één specifiek onderdeel, bijvoorbeeld het behandelen van de probleemhuid. Klanten die voor iets anders komen, verwijs je door naar een collega. Op deze manier heb je de mogelijkheid om je verder te verdiepen in jouw specialisatie, zodat je hier steeds beter in wordt. Je werk wordt op die manier nog leuker!

Wat zijn jouw groeiplannen?

Iedere salonhouder zou hier eigenlijk regelmatig bij stil moeten staan. Waar wil je over 1 jaar, 2 jaar of 5 jaar met jouw salon bereikt hebben? Zet deze plannen concreet op papier samen met weldoordachte maatregelen om deze doelen te bereiken. Het is belangrijk dat je doelen realistisch en haalbaar zijn. Door op deze manier goed na te denken over jouw groeiplannen, kun je bepaalde kansen die onderweg op je pad komen beter beoordelen op hun haalbaarheid. Soms kan een bepaald plan of een kans ontzettend mooi lijken, maar niet op het juiste moment voor jouw deur staan. Het is bijvoorbeeld te vroeg om dat plan uit voeren, omdat je het op dit moment nog niet aankunt. Kortom, groeien is mooi, maar doe het wel verantwoord en doordacht!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar

Zoek!