Is jouw salon voorbereid op de feestdagen?

salon voorbereiden op feestdagenSuccesvol salonbeheer gaat gepaard met goed vooruit plannen. Hoe goed je voornemens op dit gebied ook zijn, er komt vaak van alles tussen waardoor je je kerntaken uit het oog verliest. Pas daarvoor op. Is jouw salon voorbereid op de feestdagen? Voor schoonheidssalons betekent de decembermaand doorgaans topdrukte. Ben daar dus goed op voorbereid. Met je voorbereiden op de feestdagen bedoelen we dus niet alleen of je al je kerstversiering klaar hebt liggen, maar ook of je planning op orde is, of er voldoende personeel klaarstaat en ook of je al verder gekeken hebt naar het nieuwe jaar!

Zijn je planningen op orde?

Het is belangrijk voor het succes en de continuïteit van je salon om zo optimaal mogelijk in te springen op de grote run van consumenten naar het schoonheidssalon. Iedereen wil er tijdens de feestdagen op en top uit zien. Je ziet niet alleen veel van je vaste klanten in deze maand terug, maar misschien ook andere klanten die slechts sporadisch een salon bezoeken of klanten die niet terecht konden bij de beautysalon waar ze normaal gesproken naartoe gaan. Mogelijk omdat ze in die andere salons hun planning niet op orde hebben.

Zorg dat jij niet een van deze salons bent, maar een van de salons die deze klanten opvangt! Hier liggen kansen voor jou! Met jouw goede service en behandelingen kun je klanten die sporadisch een salon bezoeken overhalen om vaker terug te komen en klanten die niet bij hun vertrouwde salon terecht konden kun je misschien overtuigen om voortaan naar jou toe te komen. Daarom is het belangrijk om goed de beschikbaarheid van je team te checken. Misschien gaan er wel werknemers op vakantie in deze periode? Zorg dat je steeds voldoende personeel hebt klaarstaan. Heb je misschien versterking nodig door enkele tijdelijke krachten of freelancers in te huren?

Motiveer en inspireer je personeel!

Zorg dat je het inhuren van extra personeel op tijd regelt, zodat je iedereen goed kunt voorbereiden op hun werkzaamheden. Houd een teambijeenkomst voor de feestmaand begint, zodat alle gezichten dezelfde kant op staan. Bereid je personeel voor op wat hen deze maand te wachten staat, benadruk alle acties en promoties die er deze maand op de planning staan en wat ieders rol hierin is en maak vooral ook duidelijk hoe je wilt dat je klanten ontvangen worden. Maak ook een back-up plan voor het geval er een van je personeelsleden onverwacht ziek wordt. Is er iemand die bereid is om extra te werken of moet je zorgen dat er iemand van buitenaf paraat staat? Verder moet de feestmaand voor je personeel niet alleen in het teken staan van hard werken, het moet ook leuk zijn. Zorg daarom voor een gezellige kerstsfeer in het salon en prik bijvoorbeeld een datum voor een personeelsetentje of -borrel. Een goede sfeer in je salon, zorgt ervoor dat je klanten zich meteen op hun gemak voelen.

Houd je vaste klanten tevreden!

Het is altijd belangrijk om elke klant in de watten te leggen. Een positieve ervaring in jouw salon leidt tot goede mond-tot-mond reclame, positieve reviews op websites en social media en kan ertoe leiden dat je een nieuwe vaste klant wint. In de drukke decembermaand zie je mogelijk veel nieuwe gezichten je salon binnenkomen. De neiging is groot om die nieuwe klanten veel aandacht te geven in de hoop een nieuwe klant te winnen. Dat is zeker een goed idee, maar vergeet niet je vaste klant in de stoel ernaast! Wanneer je vaste klant zich opzijgeschoven voelt, kan je dit een vaste klant kosten en negatieve publiciteit bezorgen. Vergeet niet dat het veel meer geld, tijd en inzet kost om nieuwe klanten te werven, dan de goede relatie met een bestaande vaste klant te behouden. De kersttijd is daarom eveneens de aangewezen periode om eens extra je waardering voor je klant uit te spreken!

Je klanten cadeautjes geven met kerst?

Het kan een goed idee zijn om je vaste klanten een kerstcadeautje aan te bieden. Dat is voor veel salons dé manier om hun waardering te tonen. Op zich is dat een prima idee, maar vaak zien we dat het om ‘prullen’ gaat, die ergens in een vergeten hoekje bij de klant thuis terechtkomt, terwijl jij voor al die cadeautjes toch nog best veel hebt betaald. Dit is niet effectief. Denk liever na over een cadeautje dat ervoor zal zorgen dat de klant heel vaak aan jou zal denken, bijvoorbeeld een voorwerp dat iemand dagelijks kan gebruiken. En je nieuwe klanten? Voor nieuwe klanten, die in de decembermaand voor het eerst je salon bezoeken, kun je beter iets anders verzinnen. Je weet immers niet of ze wel terugkomen. Je kunt hen een gratis extra behandeling aanbieden als ze een afspraak maken in januari; bijvoorbeeld een gratis manicure bij het boeken van een gezichtsbehandeling. Zo zorg je er meteen voor dat je je agenda in de normaal wat rustigere januarimaand vol krijgt.

Plan je communicatie

Vanwege de drukte in je salon heb je in december weinig tijd om uitgebreid na te denken over leuke Facebook posts die de aandacht trekken, om een interessante nieuwsbrief op te stellen of om berichten over je decemberacties onder de aandacht te brengen. Zorg dat je dit alles voordat de feestmaand aanbreekt al hebt klaarliggen. Plan in je agenda in op welke moment je welk bericht publiceert. Door hier van tevoren in alle rust mee bezig te gaan, voorkom je dat je straks kansen laat liggen. Denk ook alvast na over hoe je klanten gaat overhalen om in de eerste rustige maanden van het jaar terug te komen. Hierboven gaven we al een tip voor hoe je nieuwe klanten kunt overhalen. Doordat je in december weinig tijd overhoudt voor marketing en planning, is het verstandig om hier voor de drukte al aan te denken!

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar