Je salon promoten met social media? Hoe doe je dat?

Social media, wie doet er niet aan? Zeker als je een eigen bedrijf runt, is het gebruik van social media onvermijdelijk. Heb je voor jouw salon ook een mooie Facebookpagina aangemaakt, een Instagram- en Pinterest-account geopend en stuur je regelmatig een tweet de deur uit? Maar merk je dat het toch niet voldoende oplevert? Je bent beslist niet de enige! Je salon promoten via social media? Hoe doe je dat? We geven hier antwoord op deze vraag!

Social media doordacht inzetten

Heel wat ondernemers voelen de nood om actief te zijn op social media. Dit is in de meeste gevallen ook een goede manier om een klantenbestand op te bouwen en uit te breiden. Maar als je hier geen strategie of plan voor uitdenkt, dan is de kans groot dat het niet het gewenste resultaat oplevert. Daarnaast is het ook belangrijk dat je je ervan bewust bent, dat elke sector om zijn eigen werkwijze vraagt. Pas niet zomaar een algemene strategie toe die je ergens op internet vindt, maar onderzoek op welke manier social media binnen de schoonheidsbranche en binnen jouw salon van betekenis kan zijn. We geven hieronder enkele tips voor je salon promoten met social media:

1. Richt je eerst op één social media kanaal

Het is heel verleidelijk om meteen een account aan te maken voor alle grote social media platformen. Dat is niet effectief; er gaat ontzettend veel tijd in zitten om voor elk account dagelijks een doordachte strategie uit te voeren. Daar gaat veel te veel tijd in zitten. Het is beter om je eerst te focussen op één kanaal; als je je aandacht over te veel kanalen verspreidt, betekent dat geheid een mislukking. Onderzoek op welk social media kanaal jouw doelgroep het meeste tijd doorbrengt. Dit wordt je prioriteit bij het uitwerken van een social media plan.

We kunnen je alvast verklappen dat Facebook voor je beauty salon het beste startpunt is! Als je eenmaal je Facebookpagina op orde hebt en het zijn vruchten begint af te werpen, kun je verder kijken naar wat er nog meer is. Wanneer we naar de overige kanalen kijken, zien we bijvoorbeeld dat Pinterest populair is onder de vrouwelijke bevolking, circa 85 % van de Pinterest gebruikers is vrouw, daarnaast behoort 67% tot de millennials (geboren tussen 1980 en 2000). De gebruikers van Instagram zijn gemiddeld tussen de 18 en 30 jaar en het recentere Snapchat is vooral populair onder mensen onder de 25 jaar. Nu is het aan jou om te bekijken wat jouw doelgroep is en welke social media kanalen daar het beste bij passen.

2. Gebruik social media niet puur voor de verkoop

Je uiteindelijke doel voor het inzetten van social media is om meer klanten te winnen en om meer winst te behalen. Maar het werkt niet om social media te zien als enkel een manier om te adverteren en te verkopen. Het is belangrijk dat je social media gebruikt om je (potentiële) klanten in eerste instantie iets extra’s te bieden en waarde toe te voegen in de vorm van leerzame en interessante inhoud. Vertel over de werking van de behandelingen die je uitvoert, over welke nieuwe technieken je hebt ontdekt, waarom bepaalde producten onmisbaar zijn om er mooi uit te zien, hoe je veelvoorkomende beauty problemen kunt oplossen, etc. Of plaats leuke, grappige of bizarre nieuwtjes binnen je branche. Heb je de aandacht van je publiek te pakken, dan kun je met een verkooppraatje komen.

Eigenlijk is het heel logisch, gezien we het hebben over een ‘sociaal’ media platform. Als je op een feestje of bij een andere sociale gelegenheid binnenkomt, stap je ook niet meteen op mensen af om direct jouw diensten of producten aan te bieden. Je maakt een praatje over van alles en nog wat, je bouwt een band op met de persoon en daarna ga je pas over op wat je als professional voor hem of haar kunt betekenen. Online werkt het eigenlijk niet veel anders!

3. Maak gebruik van multimedia

Ben je ervan bewust dat social media gebruikers visueel zijn ingesteld. Met alleen wat tekst kom je er niet. Zorg op je social media kanalen voor een interessante mix tussen woord, beeld, geluid én vooral ook bewegend beeld. Vooral korte filmpjes doen het erg goed op social media. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op het plaatsen van video. Je kunt zelf interessante video’s delen, maar het is vandaag de dag ook niet moeilijk om zelf korte filmpjes te maken en te delen. Maak een kort filmpje met de camera van je smartphone met tips voor hoe mensen thuis hun huid kunnen verzorgen, geef een rondleiding door jouw salon of laat eens zien hoe een bepaalde behandeling in jouw salon werkt. Hiermee geef je nieuwe klanten het gevoel dat ze je al een beetje kennen en zal het voor hen straks vertrouwd voelen als ze je salon binnenstappen.

4. Verwacht geen snelle verkoopresultaten

Natuurlijk zie je het liefst dat de verkoop van jouw diensten en producten direct een flinke boost krijgt, maar goed werk heeft tijd nodig. Dat geldt ook voor social media marketing. Social media is bedoeld om te netwerken en mensen bij jouw salon te betrekken. Je zult realistische doelen moeten stellen, er veel tijd en energie in moeten steken en je inspanningen moeten meten en evalueren. Het is een goed begin om een schema op te stellen voor het plaatsen van berichten op social media om je online zichtbaarheid te vergroten. In dit schema geef je aan op welke dagen en tijdstippen in de week je berichten plaatst en ook wat voor soort berichten je plaatst. Evalueer welke berichten het populairst zijn en wat de beste tijdstippen zijn. Pas je schema hierop aan en breid het langzaam verder uit.

5. Maak gebruik van advertentiemogelijkheden op social media

Adverteren kost geld, maar adverteren via social media is een van de goedkoopste manieren om te adverteren. Je kunt bijvoorbeeld het bereik van je Facebookpagina voor je salon flink vergroten door gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden van Facebook. Facebook zal zijn gebruikers sneller berichten tonen van vrienden en familie dan van bedrijven. Facebook en andere social media hebben echter wel zeer geavanceerde reclamemogelijkheden die ervoor zorgen dat jouw berichten bij de juiste doelgroep terechtkomen. Stel bijvoorbeeld een reclamevideo van enkele minuten op over jouw schoonheidssalon voor op Facebook. Via Facebook Advertising wordt ervoor gezorgd dat jouw video terechtkomt bij mensen die andere schoonheidssalons bij jou in de beurt leuk vinden. Dit is nog maar een van de vele mogelijkheden.

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar