Tips voor minder stress als salonhouder

minder stress als salonhouderBen je de trotse eigenaar van een beauty salon, dan herken je misschien wel het probleem dat er nooit een einde aan je taken lijkt te komen. Ondernemen is voor veel mensen meer dan een professionele activiteit, het is hun levensstijl. Er is niets mis met een gepassioneerde beauty professional en salonuitbater zijn, maar het is wel belangrijk om grenzen te stellen en voor een goede werk-privé balans te zorgen. Heb je als ondernemer veel last van onrust in je hoofd en stress, omdat er altijd wel iets te doen is? We geven je hier enkele tips voor minder stress als salonhouder!

Sta je altijd ‘aan’?

Een probleem van mensen die stress ervaren, is dat ze continu ‘aan’ staan. Logisch, want je hebt ook zo veel te doen. Als salonuitbater heb je steeds een andere pet op; je bent ondernemer, marketeer, boekhouder en beauty professional. Daarnaast wordt er in je privéleven ook nog van alles van je verwacht. We zitten onszelf vaak in de weg om een goede balans tussen werk en privé te vinden en dat komt door onze ‘neo cortex’. Dit is binnen de evolutie de jongste laag van ons brein en is in tegenstelling tot bij andere zoogdieren bij de mens het sterkst ontwikkeld. Het helpt ons om bewust informatie te verwerken en rationeel te denken. Ook bedwingen we er onze impulsen mee. Doordat je dagelijks overladen wordt door prikkels en er geen einde aan je taken komt, sta je continu in de stress-modus. Daarmee ondermijn je op den duur je welzijn.

Haal de chaos uit je hoofd

Om meer rust te creëren voor jezelf is het belangrijk om letterlijk de chaos uit je hoofd te halen. En dat is gemakkelijker dan je denkt. Het kan heel goed helpen om alles wat erin je hoofd speelt op papier te zetten. Je haalt hiermee letterlijk al je zorgen uit je hoofd. Alles wat je van jezelf nog ‘moet’ doen zowel zakelijk als privé, dus ook boodschappen voor het avondeten of de was doen, zorgen voor onrust in je hoofd. Dreig je het overzicht te verliezen en voel je je opgejaagd, pak dan pen en papier erbij en zet al je taken op een rij. Je zult in de meeste gevallen merken dat het in je hoofd een grotere chaos is, dan dat het in werkelijkheid is. Ook zul je merken dat er vaak taken door je hoofd spoken, die eigenlijk niet zo belangrijk zijn of die je niets opleveren. Deze kun je dan letterlijk wegstrepen.

Maak een realistische planning

Het is een aanrader om elke week een realistische planning te maken en een to-do list op te stellen. Vooral startende salonhouders hebben nog weleens de neiging om hun agenda helemaal vol te proppen met afspraken met klanten. Begrijpelijk, want je wilt voldoende inkomsten behalen, maar vergeet niet dat je als ondernemer ook nog veel andere taken hebt. Plan in je agenda bewust voldoende tijd in voor het afwerken van deze taken.

Heb je bijvoorbeeld op dinsdagochtend altijd weinig klanten, houd dan deze ochtend tijd vrij om je boekhouding bij te werken. Merk je dat het direct na lunchtijd altijd rustig is in je salon, plan dit uurtje dan in voor taken als marketingideeën uitwerken of voorraadbeheer. Zorg ook dat je je afspraken niet te krap plant, houd er rekening mee dat behandelingen soms uitlopen. Door hier rekening mee te houden kom je gedurende de dag niet in de problemen met het nakomen van je afspraken. 

Grote taken opsplitsen

Bij het maken van je wekelijkse of dagelijks ‘to-do’ list is het belangrijk dat je taken haalbaar zijn. Grote taken als ‘een nieuwe website maken’ kunnen voor veel onrust in je hoofd zorgen, omdat ze een onoverkomelijk obstakel lijken. Splits dergelijke grote taken op in deeltaken als: brainstormen over het webdesign, teksten schrijven, overleg plegen met de webdesigner, goede afbeeldingen zoeken en dergelijke. Het gevolg hiervan is dat je to-do list langer wordt, maar doordat het om kleinere taken gaat, zul je sneller meerdere taken kunnen wegstrepen. Dat geeft voldoening en werkt motiverend.   

Beloftes aan anderen en aan jezelf!

Het grootste deel van je taken in je schoonheidssalon bestaat uit beloftes aan anderen. Je klanten maken afspraken voor behandelingen en die wil je nakomen. Je zorgt dat de behandelruimte mooi opgeruimd en schoon is voor je klant arriveert, je zorgt voor een vriendelijk ontvangst en je voert de behandeling zo goed mogelijk uit. Maar hoe zit het met de beloftes aan jezelf en aan je zaak? Die interessante bijscholing die je jezelf beloofd had om te volgen? Of die nieuwe productenlijn die je wilde uitproberen? Ze leveren je niet direct iets op, ze kosten je in eerste instantie misschien geld, maar op de lange termijn zijn deze zaken belangrijk voor jouw ontwikkeling en de groei van je zaak. Het is van belang dat je ook voor dit soort zaken zelfdiscipline opbrengt en tijd in blijft plannen!

Durf ook eens ‘nee’ te zeggen

Als drukke ondernemer is het belangrijk dat je op de juiste momenten ‘nee’ durft te zeggen. Stel voor jezelf duidelijk jouw grenzen vast. Komt er een klant tegen sluitingstijd binnenrennen met de vraag of je niet ‘even’ haar benen kunt harsen zonder dat ze een afspraak heeft? Dan is het je goed recht om haar vriendelijk te vertellen dat je daar vandaag geen tijd meer voor hebt. Bied haar de mogelijkheid om een afspraak te maken op een later tijdstip. Of misschien ken je het wel; vriendinnen die naar een feestje moeten en jou op je vrije dag onverwachts vragen of je hun make-up kunt verzorgen, want daar ben jij zo goed in! Als het echte vriendinnen zijn, zullen ze het respecteren als je antwoordt dat je vandaag niet werkt.

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar