5 knelpunten voor een groeiend salon

groeiende salonGaat het goed met je zaak en merk je dat je salon groeit? Dat is goed nieuws! Toch merken veel salonhouders in de praktijk dat een groeiende zaak soms ook lastig kan zijn. Terwijl er in het verleden al veel kwam kijken bij je bedrijfsvoering, krijg je nu ineens met allerlei extra werkzaamheden en zorgen te maken, Ben jij goed voorbereid op de groei van jouw beauty salon? We gaan hier in op veelvoorkomende knelpunten voor een groeiende salon.

1. Minder grip op je zaak

Wanneer je salon begint te groeien, kun je het gevoel krijgen dat je minder controle hebt op je zaak. Je kunt niet overal tegelijk zijn en je kunt niet alles tegelijk doen. Wat betekent dit voor jou als salonhouder? Op de eerste plaats moet je voor jezelf bepalen wat jouw rol is in je zaak. Ben je een ondernemer in hart en nieren, dan vind je het niet erg om meer tijd aan de bedrijfsvoering te besteden. Wil je echter liever zo veel mogelijk op de werkvloer staan, omdat je niets anders wilt dan met je vak bezig zijn, dan is het de overweging waard om ‘klein’ te blijven. Wil je toch groeien, dan moet je de juiste mensen zoeken die een deel van de bedrijfsvoering, zoals boekhouding en marketing, kunnen overnemen.

2. Te weinig aandacht voor sales en Marketing

Veel salonhouders vragen zich soms na een tijdje af: ‘Waarom groeit mijn zaak niet?’ Wil je als kleine zelfstandige binnen de beauty branche groeien, dan maak je misschien de ‘fout’ dat je je te veel richt op je diensten en producten. Natuurlijk is het belangrijk dat je kwaliteit levert. Je kunt echter nog zo goede behandelingen aanbieden en nog zo goede ideeën hebben voor je salon, maar als je niet weet hoe je ze kunt verkopen, hoef je niet te rekenen op groei. Zorg daarom dat je binnen de bedrijfsstrategie en bedrijfsvoering van je salon veel aandacht hebt voor verkoop en marketing. Ben je hier zelf geen expert in, schakel dan de hulp van een professional in. Dit is vaak een investering die loont!

3. Groeien kost geld!

Wat veel salonhouders niet weten, is dat het laten groeien van je beautysalon geld kost! Je salon wordt te klein, je hebt grotere voorraden nodig, meer apparatuur en je moet meer personeel aannemen, je hebt bijvoorbeeld de hulp nodig van een professionele boekhouder. Vanwege de groei heb je meer cash nodig om allerlei zaken voor te financieren. Veel ondernemers vergeten dat de kosten voor de baten komen! Heb je niet voldoende liquiditeit, dan kun je na enkele maanden in de problemen komen, omdat je je rekeningen niet kunt betalen. Je bedrijf kan hierdoor in de problemen komen.

4. Groei overkomt me!

Een belangrijke tip: laat de groei van je salon je niet overkomen, maar bereid je erop voor. Als je de groei van je bedrijf op zijn beloop laat, zonder een degelijk plan, is het als een stuurloos schip dat met alle winden meewaait. Maak een plan waarin je beschrijft, waar je met je bedrijf naartoe wilt. Maak je doelstellingen zo concreet mogelijk. Hoe wil je je onderscheiden van je concurrenten? Hoe groot wil je worden? Gaandeweg de tijd zul je groeischokken voelen, met kansen en bedreigingen, maar doordat jij weet wat je wilt zul je hier adequaat op kunnen reageren.

5. Geen vaste routines om op koers te blijven

Een belangrijk kenmerk van de meest succesvolle ondernemers ter wereld, is dat ze hun onderneming op koers houden met behulp van vaste routines. Een goed voorbeeld hiervan is de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg. Hij plant in zijn werkweek altijd een aantal vaste routines in, zoals een wekelijkse Q&A-sessie met al zijn werknemers en een wekelijks management-overleg. Ook in de bedrijfsvoering van jouw beauty salon kun je een aantal vaste routines inplannen die je helpen om een goed inzicht te houden in wat er speelt en om je bedrijf op koers te houden.

Wat kan de Belgische Beauty Federatie voor je betekenen?

De Belgische Beauty Federatie kan je op verschillende manieren helpen om de groei van je beauty salon soepel te laten verlopen. De BBF helpt je om je nog beter te profileren als professional met een certificering van de BBF. Dit dient als belangrijke kwaliteitsgarantie naar je klanten toe en je bent gemakkelijk te vinden, o.a. via de website van de BBF. Daarnaast zet de federatie zich in voor het verdedigen van de gemeenschappelijke belangen van beauty professionals, voor het vertegenwoordigen van beauty professionals in de contacten en onderhandelingen met officiële instanties en het bevorderen van de samenwerking tussen beauty professionals.

Kortom; de BBF biedt een platform voor iedereen die werkzaam is binnen de branche. Je kunt hier terecht met vragen over het uitoefenen van je beroep, over de groei van je zaak en om ideeën uit te wisselen met gelijkgezinden om de branche nog verder te professionaliseren en te laten groeien. Daar heeft iedereen profijt van!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar