Een ondernemingsplan voor je beauty salon: waarom en hoe?

Ondernemingsplan voor beauty salon

Veel beauty professionals kiezen vroeg of laat voor het starten van een eigen beauty salon. Het is heerlijk om bezig te zijn met alleen datgene waar je echt energie van krijgt. Er komt daarentegen wel heel wat bij kijken. Niets om voor terug te schrikken, maar het wordt allemaal een stuk overzichtelijker als je een goed ondernemingsplan voor je salon uitwerkt. Er zijn daarnaast nog veel meer goede redenen om een ondernemingsplan te schrijven. Lees hier gauw meer!

Waarom een ondernemingsplan voor je salon schrijven?

Je wilt eigenlijk het liefst direct beginnen met je salon! Er gaat niets boven het verwennen en laten stralen van je klanten. Om een succesvolle start te maken, is het belangrijk om goed doordacht te werk te gaan. Daar is een ondernemingsplan precies voor bedoeld. In dit business plan beschrijf je tot in de details hoe je jouw salon gaat opzetten. Je besteedt hierin aandacht aan wat jouw motivatie is, wat jouw unieke concept is en welke kansen en bedreigingen je ziet voor jouw zaak. Dit plan helpt je om richting te geven aan het opzetten van je zaak, maar daarnaast is het ook een cruciaal instrument om het vertrouwen van financiers of partners te winnen. Door je plan mooi sluitend te maken, kun je vervelende verrassingen vermijden!

Samengevat, gebruik je je ondernemingsplan als:

  • Instrument om je zaak te evalueren
  • Leidraad voor het behalen van je doelen
  • Houvast bij het nemen van beslissingen
  • Hulpmiddel bij het vinden van financiering
  • Hulpmiddel bij het overtuigen van potentiële partners

Hoe ziet een ondernemingsplan eruit?

Als aanstaande ondernemer is het belangrijk dat je iets unieks te bieden hebt. Het is dan ook de bedoeling dat elk business plan anders is. Het gaat hier om jouw businessplan. Er bestaat dan ook geen standaardformule voor hoe dit eruit moet zien. Uiteraard bestaan er wel een aantal onderdelen, die hierin niet mogen missen. Je zou onderstaande punten als richtlijn kunnen nemen voor de opbouw van je ondernemingsplan. Vervolgens geef je dit op jouw unieke manier invulling:  

  • Introductie
  • De ondernemer
  • De onderneming
  • Het marketingplan
  • Het financieel plan

In de introductie vertel je kort wat er allemaal aan bod komt in jouw ondernemingsplan. Het is belangrijk om hier meteen de aandacht van de lezer te vangen. Wat maakt jouw salon speciaal? Zorg dat je de lezer nieuwsgierig maakt naar jouw zaak, zodat hij/zij zich getriggerd voelt om verder te lezen. Hieronder zullen we je eveneens meer informatie geven over de overige delen van het ondernemingsplan.

De ondernemer; wie ben je en wat zijn jouw drijfveren?

Het is belangrijk dat je jezelf goed voorstelt in het ondernemingsplan. Dat geldt zeker als je hiermee financiers wilt aantrekken. Zij willen uiteraard weten met wie ze van doen hebben. Daarnaast is het ook goed om voor jezelf op papier te hebben waar je voor staat, wat je drijfveren zijn en wat je doelen zijn? Als je dit voor jezelf helder hebt, merk je eerder op wanneer je van koers raakt en kun je tijdig je bedrijfsstrategie bijsturen. In het onderdeel over de ondernemer werk je de volgende informatie uit:

  • Formele persoonsgegevens (naam, adres, etc.)
  • Curriculum vitae (diploma’s en certificaten)
  • Jouw drijfveren voor een eigen salon
  • Jouw ondernemerskwaliteiten (waaruit blijken die en hoe zet je die in?)

De onderneming: wat is jouw bedrijfsidee?

De volgende stap in het uitwerken van je ondernemingsplan voor je beauty salon is het beschrijven van je bedrijf. Op de eerste plaats zet je de formele gegevens van je salon op een rij. Denk daarbij aan:

  • Naam van je salon
  • Ondernemingsvorm
  • Locatie
  • Vergunningen
  • Verzekeringen

Op de twee plaats geef je een heldere uitleg van jouw bedrijfsidee. Vertel welke diensten en producten je gaat aanbieden en heb daarbij ook aandacht voor de positionering van jouw salon in de markt.

Marketingplan: hoe ga je klanten werven voor je beauty salon?

Als volgt is het belangrijk dat je in je ondernemingsplan laat zien hoe je jouw klanten weet te bereiken en te overtuigen. Zij geven immers jouw salon zijn bestaansrecht. Daarvoor is het noodzakelijk om een branche- en omgevingsonderzoek te doen. Wie zit er op jouw diensten en producten te wachten in jouw omgeving? Voor welke mensen kun je echt iets betekenen? En hoe zit het met je concurrentie? Ook daar maak je een analyse van. Omschrijf in je ondernemingsplan wat jouw sterke punten zijn en waar je kansen liggen. Daarentegen, analyseer je ook wat je zwakke punten en wat je bedreigingen zijn. Laat vervolgens zien hoe je jouw marketingstrategie concreet maakt: wat ga je doen om voldoende klanten te werven?

Financieel plan: waarom is jouw salon haalbaar?

Nog een onmisbaar onderdeel van je ondernemingsplan is het uitwerken van hoe je de financiering van je beauty salon rond krijgt. Je gaat op een rij zetten hoeveel kapitaal je nodig hebt voor de opstart van je zaak en hoe je dit gaat bekostigen? Welke investeringen moet je allemaal doen? Doe je deze alleen met eigen vermogen of heb je financiering van derden nodig? Het is essentieel om eveneens een berekening te maken voor de omzet en nettowinst die je denkt te gaan behalen in de eerste jaren. Werk ook uit hoe je de administratie gaat regelen en wat je doelen op de langere termijn zijn.

Schakel de hulp in van experts!

We kunnen het ons voorstellen dat dit alles nogal overweldigend is. Als je er stap voor stap mee aan het werk gaat, zul je ontdekken dat jouw zaak gemakkelijk vorm krijgt. Daarbij is het ook een aanrader om hulp in te schakelen van mensen die ervaring hebben met het opzetten van ondernemingsplannen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een boekhouder benaderen. Daarnaast kun je ook via de Vlaamse overheid veel informatie vinden over het opstellen van een ondernemingsplan. Hier vind je handige publicaties voor starters. Je kunt hier ook gebruikmaken van de online startersgids, een handige tool die je op weg helpt in het starterslandschap in Vlaanderen! Vergeet ook niet om als gecertificeerde beauty professional een lidmaatschap van de Belgische Beauty Federatie aan te vragen!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar