Hoe doorstaat je salon de tweede lockdown?

Hoe doorstaat je salon de tweede lockdown

De eerste lockdown van dit jaar vanwege het coronavirus had een flinke impact op jouw salon. Helaas, kwam er ondanks alle maatregelen toch een tweede lockdown. Opnieuw zijn de Belgische salons gesloten. Hoe ga je om met deze nieuwe financiële en emotionele klap? Het zijn voor iedereen moeilijke tijden. Samen staan we sterk en houden we de moed erin. Hoe doorstaat je salon de tweede lockdown? We hopen je met de volgende adviezen een extra portie motivatie en positieve energie door te geven!

1. Tips om je financiën te beheren

De grootste zorg voor de meeste salonhouders zijn de financiën. Niet iedereen heeft een financiële buffer opgebouwd of misschien ben je al door je buffer heen. Dat kan voor problemen zorgen. Hoe kun je momenteel met je kosten en inkomsten schuiven, zodat je financiële zorgen minder worden? Ga op zoek naar een nieuwe balans in je budget. Op welke kosten kun je nu besparen? Denk aan gas, water en licht in je salon. Kun je hiermee andere rekeningen betalen? Had je geld opzij gezet voor uitjes, reizen, etc.? Dan kun je deze bedragen nu beter voor je salon inzetten. Mogelijk dat je zo meer ruimte schept in je financiële situatie om deze lockdown zo goed mogelijk door te komen. Blijf via de Belgische Beauty Federatie op de hoogte van het hoe en wat rond de steunmaatregelen.

2. Financiële moeilijkheden? Je bent niet alleen!

Vanwege de lockdown heb je meer tijd om een nieuw licht op je financiën te schijnen. Hoe was je situatie voor de lockdowns? Had je een financiële buffer? Hoe kun je die in de toekomst opbouwen en verstevigen? Denk na over investeringen in het verleden, die niet het gewenste resultaat gaven. Of onderzoek welke uitgaven je voortaan beter niet meer kunt doen. Door je hierin te verdiepen, creëer je rust in je hoofd. Houd je bovendien vast aan de gedachte dat we allemaal dezelfde storm moeten doorstaan. Blijf niet alleen zitten tobben! Communiceer erover met je boekhouder, je familie en collega’s. Hiermee zet je de problemen van je af, doe je nieuwe tips op en kun je alles binnen een breder perspectief zien. Probeer elkaar door deze moeilijke tijd heen te helpen!

3. Zorg dat je klanten aan je denken

Als beauty professional ben je gewend aan veel persoonlijk contact met je klanten. Je weet hoe je hen in de watten kunt leggen en hen veel persoonlijke aandacht geeft. Nu is het alleen mogelijk om online of telefonisch contact te hebben. Dat voelt misschien vreemd, maar onderhoud wel dit contact. Zorg dat je klanten aan je blijven denken. Bel je trouwe, vaste klanten op, maak een praatje en vraag hoe het met je klant gaat en of ze misschien in de tussentijd advies of producten nodig hebben. Verder kun je tijdens deze tweede lockdown af en toe een nieuwsbrief rondsturen met updates over je salon, thuisadvies en ontwikkelingen binnen de branche.

4. Concentreer je op wat wel mogelijk is!

Vanwege de tweede lockdown heb je strepen gezet door alle afspraken in je agenda. Om de moed erin te houden, is het belangrijk dat je niet blijft staren naar wat niet kan. Concentreer je daarentegen op wat wel mogelijk is. Denk aan kennis delen via sociale media. Misschien kun je online bijeenkomsten organiseren om je klanten te adviseren. Houd hierbij de gouden regel van 80% informatie en 20% verkoop in het oog. Focus vooral op het onderhouden van contact met klanten of eventueel het winnen van nieuwe volgers, die straks mogelijk klanten worden. Denk ook aan de feestdagen die eraan komen; stimuleer de verkoop van producten, kerstcadeaus en cadeaubonnen. Of misschien is het mogelijk om een online bijscholing te volgen, nu veel opleidingsinstituten hun opleidingen via de digitale weg aanbieden?

5. Laat weten hoe klanten jou kunnen helpen in de tweede lockdown

Zoals je ziet, is het belangrijk om tijdens de lockdown ondernemend te blijven, al is het dan op een andere manier. Het zijn ongekende tijden, aarzel daarom ook niet om hulp te vragen. Dat betekent niet dat je gaat lopen klagen. Integendeel, laat zien dat je je best doet om positief gezind naar oplossingen te zoeken en dat je er alles aan doet om straks weer voor je klanten klaar te staan. Je trouwe klanten die graag naar jou toekomen, zijn vast bereid om je te helpen. Laat hen daarom ook weten hoe ze dit kunnen doen, bijvoorbeeld door een review te schrijven over jouw salon, jouw sociale media posts te ‘liken’ en te delen, vrienden te ‘taggen’ en producten of cadeaubonnen te kopen.

Ondertussen houden we je hier op de Facebook-pagina van de Belgische Beauty Federatie zo goed mogelijk op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar