Hoe ga je om met laatkomers in je salon?

Hoe ga je om met laatkomers in je salon?Als er iets waardevol is, dan is het wel ‘tijd’! Dat zul je als salonhouder momenteel meer dan ooit zo ervaren. Het is altijd vervelend als klanten te laat komen, maar in coronatijden is dit nog onaangenamer. Doordat je meer tijd moet besteden aan het schoonmaken en desinfecteren van je salon, heb je sowieso al minder tijd over voor het ontvangen van klanten. Het is nu dus extra belangrijk dat klanten op tijd komen. Hoe ga je om met laatkomers in je salon? En dan hebben we het natuurlijk vooral over klanten die er een gewoonte van maken om te laat te komen.

Herken je deze frustraties van laatkomers in je salon?

Je hebt je droom waargemaakt en bent een eigen salon gestart. In de beginperiode gaat dit gepaard met zorgen, want komen er wel genoeg klanten? Je doet je best om klanten te winnen, je stelt je vriendelijk op en zet alles op alles om de beste behandelingen met de beste resultaten te geven. Je klant is koning(in)! Toch moet je met deze bekende uitspraak opletten, want wederzijds respect is niets te veel gevraagd. Het is noodzakelijk voor het succes van je salon. Als een klant te laat komt, loop je al gauw achter op schema, je moet je gaan haasten en dat brengt de kwaliteit van je service in het geding. Hier krijg je al snel een opgejaagd en gefrustreerd gevoel van.

Klanten die op tijd komen, dat begint bij jezelf!

‘Laatkomers’, het is een veelvoorkomend fenomeen binnen beauty salons. Het is daarom ook niet zomaar dat we er hier een artikel aan wijden. De Belgische Beauty Federatie krijgt hier regelmatig vragen over. Het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren dat een klant te laat komt. Gebeurt het echter heel vaak, dan wordt het een probleem. Veel saloneigenaren denken dat dit een probleem is dat buiten hen zelf ligt. Dat is niet helemaal waar, want je kunt zelf veel doen om dit te voorkomen. Je hebt er meer controle over dan je denkt. Klanten die op tijd komen, dat begint bij jezelf. Dat heeft allemaal te maken met planning en duidelijke communicatie.

Houd rekening met uitloop in je planning

Hoewel het belangrijk is dat klanten op tijd komen, kan het altijd een keer gebeuren dat je klant iets te laat is. Zorg daarom dat je je klanten niet te strak na elkaar inplant. Bedenk ook dat er zich altijd een andere onvoorziene situatie in je salon kan voordoen, waardoor je uitloop hebt. Door wat ruimer in te plannen, voorkom je dat je in de problemen komt. In coronatijden is het extra belangrijk om wat meer tijd in te plannen, vanwege de extra hygiëne maatregelen. Dat betekent dat je per dag minder inkomsten hebt dan voorheen. Vergeet niet dat je door je bekende service te blijven bieden, daar straks toch profijt van hebt. Klanten zullen zich namelijk prettig en veilig bij je voelen en zullen terug blijven komen. Dat is een groot gewin!

Communicatie speelt een sleutelrol

Het is belangrijk dat jij duidelijk naar je klanten communiceert over wat je van hen verwacht als ze een afspraak maken. We raden je aan om bij een eerste boeking je klanten vriendelijk te attenderen op je algemene voorwaarden. Neem hierin regels op over te laat komen. Laat je klanten in deze voorwaarden op een prettige toon en in duidelijke verwoordingen weten wat je van hen verwacht en wat de eventuele gevolgen zijn van te laat komen. Bijvoorbeeld:

Tijd is waardevol, dat geldt zowel voor uw tijd als voor mijn tijd. Daarom vraag ik u vriendelijk om op tijd te komen. Komt u te laat, dan is het gevolg dat uw behandeling korter is. Het is mogelijk om uw afspraak tot 24 uur van tevoren kosteloos te annuleren. Komt u niet opdagen? Dan wordt de gemiste behandeling bij u in rekening gebracht. Uiteraard beloof ik ook zelf om mijn afspraken met u na te komen.

Klanten die te laat blijven komen

Heb je klanten die te laat blijven komen, ook al heb je ze daar al een aantal keer vriendelijk over aangesproken? Dan is het goed om eens bij jezelf na te gaan of dit wel de klanten zijn die je graag wilt. Je andere klanten zullen hieronder lijden en ook jouw frustratie- en stressniveau wordt steeds weer op de proef gesteld. Het is misschien beter om te investeren in het winnen van nieuwe klanten, die jou wel met respect behandelen. Hier zul je op de lange termijn veel meer profijt van hebben. Kortom, durf als salonhouder voor jouw belangen op te komen, zodat je je salon op een prettige manier kunt runnen, waarbij zowel je klanten als jijzelf tevreden zijn! Nog geen lid van de Belgische Beauty Federatie? Meld je hier aan!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar