Hoe overleeft mijn salon de coronacrisis? 6 tips!

De overheid heeft steunmaatregelen ingevoerd voor bedrijven die moeten sluiten vanwege het coronavirus. Dat geldt ook voor beauty salons. Ondanks deze maatregelen kun je je toch ongerust voelen over de toekomst van je salon. ‘Hoe overleeft mijn salon de coronacrisis?’ We geven je hier 6 tips om in deze onzekere tijden aan de toekomst van je salon te werken en straks een vliegende start te maken.

1. Blijf communiceren met je klanten

Op je lauweren rusten en wachten tot het kwaad voorbij is? Dat is geen optie! Blijf ook nu werken aan je marketing. Vanwege social distancing zijn je klanten meer online dan ooit! Speel daarop in door van je te laten horen. Communiceer je niet met je klanten in crisistijd, dan doen je concurrenten dat wel! De kans is groot dat je klanten na de lockdown naar je concurrent stappen. Ze zijn je vergeten. Het is wel essentieel dat je goed nadenkt over wat je communiceert en hoe je je boodschap brengt. Houd niet constant verkooppraatjes; daar is na afloop genoeg gelegenheid toe. Je belangrijkste doel is om de loyaliteit en het vertrouwen van je klanten vast te houden. Denk aan het delen van informatieve blogs, tutorials voor beauty behandelingen thuis en praktische tips.

2. Optimaliseer de beleving van de klant

Laat een vlot herstel na de coronacrisis niet afhangen van puur geluk, maar begin er nu al hard aan te werken. Wat kun je doen? Ga aan de slag met die taken, waar je voorheen nooit de tijd voor had. Denk bijvoorbeeld na over hoe je de beleving van je klant in jouw salon kunt optimaliseren. Vraag aan je klanten of ze een vragenlijst over jouw salon willen invullen, met vragen als:

  • Wat vindt u goed aan ons salon en behandelingen?
  • Wat kan er beter in ons salon?
  • Hoe bent u bij ons terechtgekomen?
  • Welke behandelingen mist u in ons aanbod?
  • Welke informatie zou u graag ontvangen tijdens de coronacrisis?
  • Wat vindt u van de boekingsprocedure?
  • Wat vindt u van onze website? Wat kan beter?
  • … etc.

Denk goed na over wat je echt graag wilt weten van je klanten. Ga met de antwoorden aan de slag. Verder kun je ook het interieur van je salon een kleine metamorfose geven; een likje verf, organiseer je producten op een nieuwe, praktische manier of misschien geeft een nieuwe indeling wel een frissere uitstraling aan je salon?

3. Tijd voor klantenreviews

Een van de krachtigste marketingtools, die bovendien geen geld kost, zijn klantenreviews. Deze worden vaak vergeten of saloneigenaren vinden het lastig om hun klanten hiernaar te vragen. Toch bepalen veel mensen vaak op basis van online reviews bij welk salon ze een behandeling boeken. In het verlengde van tip 2 kun je je klanten, naast het beantwoorden van de vragenlijst, ook vragen of ze een review over jouw salon willen schrijven. Ga op zoek naar vooraanstaande review websites voor beauty salons en zorg dat jouw zaak hier in de spotlights komt te staan. Voor de coronacrisis had iedereen het zo druk, dat het schrijven van een review er misschien bij inschoot. Tijdens deze verplichte pauze is de kans groter dat je klanten hier nu wel de tijd voor willen nemen. En hoe zit het met jouw reacties op reviews van klanten? Bedank je klanten online voor de reviews, reageer op feedback en los ook eventuele negatieve reacties en klachten op een positieve manier op.

4. Blijf je team inspireren en motiveren

Heb je personeel, dan is het belangrijk om gedurende de tijdelijke sluiting van je zaak het contact te onderhouden. Je wilt voorkomen dat werknemers in de tussentijd op zoek gaan naar een andere baan. Als straks je zaak weer open mag, kun je met hetzelfde team vlot de schouders eronder zetten. Zorg dat iedereen zich betrokken blijft voelen bij jouw salon. Kom regelmatig als team online samen om de laatste ontwikkelingen door te nemen, deel mee hoe jij aan je salon blijft bouwen en wissel ideeën uit over hoe jullie het salon kunnen verbeteren. Misschien zijn er ook wel online trainingen die je aan je personeel kunt aanbieden? Denk o.a. aan trainingen op het gebied van communicatie, verkoop en klantenomgang.

5. Werk ideeën uit voor een vliegende start

Hoe pak je het aan als je salon weer open mag? Ook dit kun je bespreken met je personeel. Ga je gewoon aan de slag alsof er niets gebeurd is of maak je er een speciale gelegenheid van? Werk hiervoor enkele ideeën uit. Je kunt bijvoorbeeld alvast zorgen dat je een post-corona nieuwsbrief en social media content hebt klaarstaat voor als het moment daar is. Welke behandelingen zet je dan in de kijker? Waar zullen je klanten straks het meeste behoefte aan hebben? Wil je graag een speciale actie op touw zetten? Zorg dat je goed bent voorbereid op de nieuwe start, zodat je snel je business weer op de rails hebt! Houd ook de Facebook-pagina van de BBF in de gaten. Hier vind je meer informatie over webinars voor beauty professionals. Deze zijn gratis voor leden van de BBF. Hier kun je veel van leren, zodat je je klanten na de corona-lockdown aangenaam kunt verrassen met je nieuwe expertise!

6. Zorg voor elkaar! Schenk een cadeaubon

Tot slot willen we je graag attenderen op een uniek initiatief van de Belgische beauty- en massage professionals. De helden in de zorg zetten op dit moment alles op alles om deze crisis het hoofd te bieden. Als beauty professional kun je straks ook iets voor hen betekenen door een gratis behandeling te schenken. Ondertussen hebben al veel beauty- en wellness professionals laten zien dat ze het hart op de juiste plaats hebben. Ondanks het feit dat ze zelf momenteel geen inkomsten hebben, hebben ze wel al een cadeaubon geschonken. Deze moeilijke tijden werken zeer verbindend en tonen het warme gevoel dat er binnen onze branche bestaat. Dat is iets om trots op te zijn. Dit wakkert nog sterker onze overtuiging aan dat na de corona-crisis je klanten meer dan ooit een beroep zullen doen op jouw professionele beauty en wellness behandelingen!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar