Hoe schrijf ik een goede nieuwsbrief?

nieuwsbrief schrijvenEen goede manier om je klanten betrokken te houden bij je salon, is het versturen van een nieuwsbrief. Maar met een nieuwsbrief wil je natuurlijk niet alleen informeren, je wilt je klanten ook overhalen om zo snel mogelijk weer een nieuwe afspraak te maken. Iedereen heeft het druk en dat betekent dat sommige klanten jou weleens even vergeten. Wanneer jouw nieuwsbrief weer in hun mailbox ‘valt’, worden ze weer aan je herinnerd. Grote kans dat ze besluiten om gauw een afspraak te maken. Zeker als je de nieuwsbrief overtuigend weet te schrijven! We geven je hier enkele tips voor een goede nieuwsbrief!

Relevante inhoud

Denk eraan dat iedereen dagelijks overweldigd wordt door reclameboodschappen. Daar zit jouw klant niet op te wachten. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief geen verkooppraatje wordt, maar relevante informatie biedt. Denk aan handige weetjes over huidverzorging, het onderhouden van een bepaald kapsel, het voorkomen van veelvoorkomende nagelaandoeningen, etc. Met deze waardevolle informatie zorg je ervoor dat je klanten je nog meer gaan waarderen. Je schept een sterkere band met je klanten en wekt meer vertrouwen, doordat je laat zien dat je een echte professional bent die zijn of haar vak verstaat. Inspiratie haal je uit je dagelijkse werk! Houd eens bij met welke vragen je klanten vaak komen en behandel deze in je nieuwsbrief. Bespreek nieuwe trends of spring in op actualiteiten binnen jouw vakgebied. De beauty branche is een branche die altijd in beweging is, dus inspiratie genoeg!

Aantrekkelijke presentatie

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief er mooi en overzichtelijk uitziet. Dat nodigt uit tot lezen! De ontvanger zal zich niet geroepen voelen om een nieuwsbrief door te spitten met lange lappen tekst, zonder een mooie opmaak en zonder aantrekkelijke afbeeldingen:

  • Korte en bondige teksten
    Teksten schrijven voor je nieuwsbrief? Dat is vaak lastiger dan het lijkt. Pas op dat je niet te lange zinnen maakt en te veel vakjargon gebruikt. Houd bij het schrijven steeds je klant in het oog. Wat wil je klant weten? Hoe breng de informatie duidelijk over? Behandel per tekst steeds één onderwerp. Wanneer je de eerste versie af hebt, kun je vaak 20% tot 40% van de tekst schrappen, om je verhaal helderder en toegankelijker te maken. Laat je teksten eens nalezen door een collega, vaste klant, vriend of familielid voor kritische feedback. Dubbelcheck je tekst vervolgens op spelfouten en grammatica!
  • Overtuigende koppen en tussenkopjes
    Het is belangrijk dat je je nieuwsbrief een titel geeft die meteen de aandacht van de ontvanger trekt. In plaats van ‘Nieuwsbrief 1 van Salon Beleza’ kies je voor een titel als ‘Gezond de lente tegemoet: detox met ons mee!’. Het is ook een goed idee om in de kop van je nieuwsbrief met een vraag te beginnen ‘Is jouw huid klaar voor de lentezon?’ Werk vervolgens ook met opvallende tussenkopjes in de tekst. Deze tussenkopjes dienen als visuele ankerpunten; ze geven structuur aan de tekst, waardoor deze gemakkelijker te bevatten is voor de lezer.
  • Gebruik afbeeldingen
    Enkel tekst oogt saai. Zorg daarom dat je ook mooie afbeeldingen toevoegt, die je verhaal ondersteunen. Gebruik wel altijd afbeeldingen van hoge kwaliteit; je wilt immers een professionele indruk maken. Denk aan voor en na foto’s of misschien wil een klant wel model staan als je een bepaalde behandeling of look wilt tonen. Vraag steeds toestemming voor het gebruik van de foto’s in je nieuwsbrief! Je kunt zelf foto’s maken, een professionele fotograaf inschakelen of afbeeldingen kopen via stockfoto diensten als Getty Images of iStock. Gebruik ook je logo en huisstijl, zodat de ontvanger meteen ziet dat het om jouw beauty salon gaat.

Zet aan tot actie

Je uiteindelijke doel is dat je klant een afspraak maakt. Het is dan ook de bedoeling dat je nieuwsbrief je klant een zetje in de rug geeft. Maak het je klant gemakkelijk om een afspraak te maken, door een ‘boek nu’ knop in te voegen in een bericht. Zorg dat je klant via deze knop doorgelinkt wordt naar jouw online afsprakensysteem en meteen een afspraak kan maken. Of nodig je klanten uit om per e-mail of telefonisch contact op nemen voor meer informatie. Je kunt je klanten ook tot actie aanzetten door ze bijvoorbeeld 10% korting te bieden voor een behandeling waar je in je nieuwsbrief over schrijft, vergeet niet om hier een tijdslimiet aan te koppelen.

Hoe vaak een nieuwsbrief versturen?

Als je besluit om nieuwsbrieven te gaan versturen is het belangrijk dat je vooraf bepaalt met welke frequentie. Verkijk je er niet op, op hoeveel tijd erin gaat zitten! Wekelijks een nieuwsbrief sturen is misschien wat veel. Wanneer je bovendien te vaak een nieuwsbrief stuurt, loop je het risico dat deze al snel ongelezen in de prullenmand verdwijnt. Maandelijks of per seizoen een nieuwsbrief versturen kan een goede aanvulling zijn op je marketingbeleid. Plan de nieuwsbrieven ver vooruit in, zet de datums vast en plan in de aanloop naar de deadline toe tijd in je agenda in om aan de nieuwsbrieven te werken. Zo voorkom je dat je alles op het laatste moment moet doen. Als je het goed doet, zullen je klanten ernaar uit gaan kijken!

Overige tips

Tot slot nog enkele overige tips voor het opstellen en versturen van nieuwsbrieven voor je salon:

  • Nieuwsbrievensoftware
    Vind je het opmaken van een mooie nieuwsbrief maar lastig, dan kun je ook op zoek gaan naar speciale nieuwsbrievensoftware. Deze software biedt modelbrieven met een aantrekkelijke opmaak die je alleen zelf hoeft in te vullen.
  • Afmeldknop
    Niet iedereen zit te wachten op nieuwsbrieven in zijn of haar mailbox. Daarom is het belangrijk dat je nieuwsbrief voorzien is van een knop waarmee de ontvanger zich eenvoudig kan afmelden. Doe je dat niet, dan heeft je nieuwsbrief juist een averechts effect, omdat mensen zich eraan kunnen gaan irriteren.
  • Contactgegevens
    Het lijkt een open deur, maar toch zijn er mensen die dit over het hoofd zien. Zorg er ook voor dat je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar