Wanneer je een eigen beauty salon runt, is een goede marketingstrategie van groot belang. Een veelgehoorde vraag rondom dit onderwerp is; ‘Is je salon promoten met kortingen een goed idee?’ Het antwoord op deze vraag is: ‘Ja, maar alleen als je weet wanneer en hoe je dit het beste kunt doen.’ Zet je kortingen op de verkeerde manier in, dan kan het je zaak juist schaden.
De voordelen van kortingen geven in je salon
Startende salonhouders denken bij marketing vaak meteen aan kortingen om nieuwe klanten te winnen. Het kan inderdaad een goede manier zijn om nieuwe klanten over de drempel te halen. Daarbij zijn kortingen gemakkelijk en snel te verwezenlijken. Daarnaast kan het een manier zijn om de loyaliteit van je klanten te verhogen; ze komen dankzij de kortingen sneller bij je terug. Verder kan het geven van kortingen je klanten de kans geven om kennis te maken met nieuwe behandelingen en producten. Bovendien kun je met kortingen ervoor zorgen dat je eveneens in rustige periodes voldoende klanten binnenhaalt.
Wat zijn de valkuilen van het geven van kortingen?
Het geven van kortingen biedt veel voordelen, maar je moet wel oppassen voor een aantal valkuilen. Kortingen geven is een goede korte termijn strategie, maar je wilt je salon ook op de lange termijn succesvol laten zijn. Door te veel met kortingen ‘rond te strooien’ kun je de winstgevendheid van je salon op de lange duur in gevaar brengen. Door de kortingen verdien je uiteindelijk niet genoeg met je diensten.
Goedkope aanbiedingen kunnen ook je imago aantasten. Mensen gaan denken dat je geen hoogstaande kwaliteit biedt en hebben daardoor weinig vertrouwen in jou. Wanneer je heel vaak kortingen aanbiedt, kun je binnen een klantenkring een echte ‘koopjesjagercultuur’ aanwakkeren. Oftewel, je trekt alleen klanten aan die komen opdagen als je weer eens flinke kortingen geeft. Dat is geen goede basis voor een betrouwbare en loyale klantenkring.
Korting voor nieuwe klanten
Wanneer je korting wilt inzetten als marketingstrategie, denk dan goed na over het doel dat je hiermee wilt bereiken. Wil je korting geven om nieuwe klanten te overtuigen? Of ga je korting geven aan bestaande klanten? Korting geven om nieuwe klanten te winnen is een goed idee, maar om ze echt te verleiden is het vaak wel nodig om flinke kortingen te geven. Er zijn meestal maar weinig consumenten die warmlopen voor een eenmalige korting van 5%, 10% of 15% en om die reden overstappen van de ene naar de andere salon. Je zult op zijn minst 25% korting moeten bieden. Je kunt ook een kortingsvoucher aanbieden met een vast bedrag. Wat is beter?
Voor beauty salons met behandelingen in uiteenlopende prijsklassen is korting in de vorm van een percentage vaak beter, dan een voucher met een korting in de vorm van een vast bedrag, bijvoorbeeld € 10. Deze voucher is interessant voor iemand die een schoonheidsbehandeling boekt die normaal € 20 kost, maar heeft weinig impact wanneer iemand een behandeling van € 120 wil ondergaan. Het voordeel van een voucher is wel dat de klant meteen weet wat ze bespaart. Je kunt het bovengeschetst probleem ook omzeilen door de voucher uit te schrijven voor één bepaalde beautybehandeling. Aan de andere kant laat je dan mogelijk een groot deel van je potentiële markt liggen. Om die reden is een percentage aan korting meestal een betere strategie om nieuwe klanten te winnen, dan het uitdelen van vouchers met een vast bedrag aan korting.
Bestaande klanten wel of geen korting geven?
Het is zeker een goed idee om zo nu en dan je waardering te tonen aan trouwe klanten en om na te denken over hoe je deze klanten kunt behouden. Is korting een goede oplossing? Nee, het is geen goed idee om alleen op prijs te concurreren. Dit betekent dat je je winstmarges drastisch gaat verkleinen, je inkomen minder wordt, dat je mogelijk je imago aantast en een koopjesjagersmentaliteit onder je klanten stimuleert. Dat is nergens voor nodig, want je klant heeft immers al laten blijken dat ze graag van jouw diensten gebruikmaakt.
In plaats van korting kun je beter manieren zoeken om je diensten voor deze klanten een meerwaarde te geven. Komt je klant voor een gelaatsbehandeling, bied dan een gratis threading behandeling aan, zodat je klant gratis met deze nieuwe dienst kan kennismaken. Of geef tijdens een gelaatsbehandeling in plaats van een gewone gezichtsmassage eens een speciale Japanse Ko Bi Do gezichtsmassage, waar je onlangs een bijscholing voor hebt gevolgd. Op deze manier laat je je klant meteen zien, dat je niet stilzit en je vak serieus neemt door je voortdurend bij te scholen. Door op deze manier meerwaarde te bieden, kun je je beter onderscheiden van je concurrentie.
Stel duidelijke voorwaarden op voor acties
Wanneer je besluit om bepaalde klanten korting te geven is het van groot belang dat je duidelijke voorwaarden opstelt. Doe je dit niet, dan kan dit tot misverstanden en teleurstellingen leiden. Vermeld je kortingsacties duidelijk op je website en stel voorwaarden op met aandacht voor:
- Voor wie de actie bedoeld is
- Wat de actie concreet inhoudt (Om welke behandelingen gaat het?)
- Hoe de klant zich kan aanmelden voor deze actie
- Geldigheidsduur van de actie
- Op welke dagen en tijdstippen van de week
- Eventueel door welke professional men geholpen wordt
- Dat de kortingsbon niet inwisselbaar is voor contant geld
- Dat de korting niet gecombineerd kan worden met andere acties
Korting betekent geen ‘goedkope service’!
Schuif klanten die gebruikmaken van een kortingsactie niet af op een stagiaire of nieuwe onervaren medewerker ergens in een hoekje van je salon. Geef alleen korting als je hier zelf echt achter staat en bereid bent om deze nieuwe klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Je wilt klanten die je waarderen om de kwaliteit en service die je levert en niet om je lage prijs. Je wilt klanten die terug blijven komen, ook als je geen kortingsacties hebt!