Klantenadvies over huidverzorging tijdens de quarantaine

Schoonheidsspecialiste geeft advies over huidverzorging tijdens de quarantaineDe meeste mensen gaan minder de deur uit en laten make-up vaker achterwege. Er is meer tijd om de huid te verzorgen. Toch hebben sommigen juist nu te maken met een onrustige huid. Je klanten kunnen niet naar je beauty salon komen vanwege het coronavirus. Een goede manier om ze in deze tijd toch te helpen is om telefonisch, via videocall of via de e-mail huidconsulten aan te bieden. We behandelen hier enkele factoren, die voor een slechtere huid kunnen zorgen tijdens de quarantaine.

1. Minder last van vervuiling en toch een onrustigere huid?

Er is de laatste jaren veel aandacht voor luchtvervuiling en de huid. Er bestaan hele productlijnen die zich richten op de huidverzorging voor mensen die in de stad wonen. Wanneer we dagelijks de deur uitgaan, zijn we ons er vaak meer van bewust van wat onze huid heeft te verduren. Binnenshuis hebben we niets te vrezen, toch? Mogelijk dat je klanten hun huid nu minder goed verzorgen. Ze dragen ook geen make-up, dus denken ze dat een reinigingsritueel niet nodig is of ze slaan het gemakkelijker een keertje over. Maar hoe zit het met overtollig talg, zweten, stofdeeltjes in de lucht, onbewust met je handen aan je gezicht zitten, je smartphone tegen je gezicht houden? Een goede reiniging, twee keer per dag, blijft essentieel voor een mooie huid!

2. Nieuwe routine en huidverzorging tijdens de quarantaine

Vrijwel iedereen heeft door de lockdown een andere routine. Wat is hiervan de invloed op de huid? Analyseer hoe de routine van je klant is veranderd en welk huidverzorgingsritueel men volgt. Vaak weten mensen niet dat de behoefte van de huid ook mee verandert. Het is misschien nodig om mildere reinigingsproducten te gebruiken, omdat men minder make-up gebruikt? Een te intense reiniging kan juist voor huidproblemen zorgen. Het is belangrijk om je klanten goed te adviseren over de veranderde situatie en wat hun huid echt nodig heeft. Een goede analyse van de nieuwe situatie en advies over bijpassende huidverzorgingsproducten met de juiste ingrediënten, is essentieel. Hier liggen bovendien mogelijkheden om via je website of webshop producten te verkopen.

3. Hoe zit het met het stressniveau van je klant?

Een andere belangrijke factor om rekening mee te houden bij huidverzorging tijdens de quarantaine is stress. Je klant kan zich grote zorgen maken over de gezondheid van familie of vrienden. Misschien werkt het binnen zitten op de zenuwen? Een combinatie van thuiswerken en voor de kinderen zorgen kan extra stress geven. Ook de angst om hun baan te verliezen of zorgen rond financiën, kunnen stress verergeren. Onder invloed van stresshormonen produceert de huid meer talg, waardoor de kans op puistjes toeneemt. Ook bestaande huidproblemen, die onder controle waren, kunnen opnieuw voor problemen zorgen. Stress kan ervoor zorgen dat mensen sneller naar ongezonde snacks grijpen en minder goed slapen, wat ook weer tot een slechtere huid leidt.

4. Denk aan het belang van voldoende vitamine D

Doordat je klanten veel binnen verblijven, kan het zijn dat men een tekort heeft aan vitamine D. Deze vitamine wordt namelijk vooral aangemaakt onder invloed van zonlicht. Doorgaans is 20 minuten zonlicht op de onbedekte huid voldoende voor de dagelijkse behoefte aan vitamine D. Vitamine D kan men ook binnenkrijgen via enkele voedingsmiddelen, zoals vette vis en margarine. Een doffe huid en donkere kringen onder de ogen kunnen signalen zijn van een tekort aan vitamine D. Het is ook belangrijk om te weten dat vitamine D ontstekingen in de huid kan tegengaan. Heeft je klant ineens meer last van acne of een huidprobleem als rosacea? Dan kan een tekort aan vitamine D de oorzaak zijn. Vitamine D is bovendien essentieel voor een goed functionerend immuunsysteem. Dat is in deze tijden extra belangrijk!

5. Waarop letten tijdens consulten op afstand?

Het is natuurlijk niet ideaal om je klanten op afstand advies te geven. Toch kun je op deze manier een belangrijke bijdrage leveren als het gaat om een juiste huidverzorging tijdens de quarantaine. Het is nu extra belangrijk om duidelijk te communiceren. Luister goed naar wat je klant te vertellen heeft, vraag door om het probleem goed te begrijpen, spreek langzaam en duidelijk. Bij twijfels kun je vragen of je klant foto’s van het huidprobleem opstuurt. Stel vooraf aan een online huidconsult of een videocall een anamneseformulier op, zodat je niets over het hoofd ziet. Vervolgens is het belangrijk om het consult op afstand op te volgen. Heeft je advies tot de gewenste resultaten geleid? Is er een andere oplossing nodig? Neem daarom op tijd opnieuw contact op met je klant!

Klantenbinding en vertrouwen

Door op deze manier je klanten toch van dienst te zijn, behoud je een goed klantencontact. Het vergroot het vertrouwen van je klanten, omdat je laat zien dat je ook in deze tijden voor hen klaarstaat. De kans is groot, dat je klanten na de coronacrisis weer vlot en graag een afspraak maken in jouw salon! Ben je nog niet lid van de Belgische Beauty Federatie? Ontdek dan hier op de website van de Belgische Beauty Federatie wat deze beroepsfederatie allemaal voor je kan betekenen. Samen staan we sterker, zeker in deze lastige tijden!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar