Korting geven of meerwaarde bieden in je salon?

korting of meerwaardeHet begin van de herfst is voor veel beauty salons een van de rustigere periodes van het jaar. De drukke zomer is voorbij en het duurt nog even voor de feestdagen in december voor de deur staan. Hoe kun je ervoor zorgen dat je ook in deze periode nog genoeg klanten in je salon krijgt? Het is misschien verleidelijk om dan maar wat leuke kortingsacties te organiseren. Maar wat is slimmer zomaar korting geven of meerwaarde bieden? We stuitten op een interessant wetenschappelijk onderzoek!

Waarom zou je zomaar korting geven?

Soms kun je niet onder korting uit; het kan bijvoorbeeld net dat extra duwtje in de rug zijn om nieuwe klanten te overtuigen. Je trouwe klanten die steeds weer terugkomen, waarderen jouw behandelingen. Ze hebben vertrouwen in je en zijn steeds weer tevreden met het resultaat. Waarom zou je zomaar een deel van je inkomsten weggeven door simpelweg korting te geven? Je wint er niets extra’s mee, je verliest alleen maar. Daarnaast kun je hiermee zelfs een probleem creëren binnen je zaak. Als je eenmaal je behandelingen voor een lagere prijs hebt aangeboden, kunnen je klanten ontevreden worden als je daarna weer je normale prijs gaat vragen.

Hoe kun je je klanten wel overhalen?

Er is een andere handige manier om in rustigere periodes je klanten toch over te halen om naar je salon te komen. Je kunt je klanten in plaats van korting beter meerwaarde bieden als bedankje voor het feit dat ze trouw zijn aan jouw salon. Zorg dat ze meer krijgen voor hun geld door bij een gezichtsbehandeling gratis een hoofd-, nek- en schoudermassage van 30 minuten aan te bieden. Of bied bij een ontharingsbehandeling een verzorgende pedicurebehandeling aan.

Doordat het toch wat rustiger is in je salon hebben jij en je medewerkers de tijd om je klanten wat meer aandacht te geven. Breid je behandelingen uit met een extra behandeling die jou niet veel geld kost. Voor een massage van een half uur heb je weinig producten nodig. Dankzij deze meerwaarde die je biedt, zul je vervolgens je klanten ook gemakkelijker over kunnen halen om bijvoorbeeld alvast een nieuwe afspraak in te plannen.

Liever 50% meerwaarde dan 33% korting!

Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat een betere manier is om je klant over te halen: 50% meerwaarde bieden of je producten of diensten met 33% korting aanbieden? Veel mensen realiseren zich niet dat beide aanbiedingen hetzelfde betekenen. 50% meerwaarde klinkt voor de meeste mensen aantrekkelijker dan 33% korting. Een onderzoek van Akshay R. Rao van de University of Minnesota’s Carlson School of Management, dat werd gepubliceerd in de Journal of Marketing in 2012, laat zien dat de onderzoekers 73% meer handlotion verkochten als ze een bonus pack aanboden (+ 50%), dan wanneer ze de handlotion aanboden met 33% korting. Wie eens goed naar dit rekensommetje kijkt, ontdekt dat 50% toename van de hoeveelheid, hetzelfde is als 33% korting op de prijs. Kortom; een handige truc om toe te passen in je beauty salon!

Goed doordachte marketingcampagnes

Voor elke marketingcampagne die je opzet voor je salon, is het belangrijk om dit met beleid te doen. Vergeet ook nooit om een begin- en einddatum aan je actie te geven. Hiermee voorkom je op de eerste plaats misverstanden en op de tweede plaats creëer je een gevoel van urgentie bij je klanten. Ze mogen niet te lang wachten om een afspraak bij je te boeken anders lopen ze voordeel mis! Verder is het belangrijk om vooruit te blijven kijken. Heb je mensen eenmaal in je behandelstoel, maak ze dan alvast attent op het feit dat je rond de feestdagen snel volgeboekt bent en dat ze maar beter alvast een afspraak kunnen maken of vertel ze alvast over de cadeaubonnen die je rond de kerstperiode verkoopt. Zo loop je geen kansen mis!

 

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar