Lipstick effect: is de corona-recessie positief voor onze sector?

Lipstick effect tijdens de coronacrisis. In plaats van lipstick breng vrouw thuis een sheet masker op haar gezicht aan.In deze onzekere en moeilijke coronatijd horen we veel berichten over de desastreuse gevolgen voor de wereldwijde economie. Wat zal precies de impact van deze pandemie zijn? Hoelang zal de recessie duren? Er zijn veel vragen, maar de gevolgen zijn nog niet te overzien. Zijn er misschien ook lichtpuntjes? Heb je al eens van het ‘lipstick effect’ gehoord? Kan binnen dit kader de corona-recessie misschien positief zijn voor de beauty sector?

Meer verkoop van lipstick in crisistijden

Het lipstick effect bestaat uit de theorie dat consumenten ten tijde van een recessie geneigd zijn om minder kostbare luxegoederen te kopen, zoals lipstick. Ze kopen producten die minder impact hebben op hun beschikbare budget, maar die hun moreel wel een oppepper geven. Dure producten en gadgets blijven links liggen. Deze tendens was onder meer te herkennen tijdens de wereldoorlogen, na de aanslagen van 9/11 en onlangs zagen we dit nog tijdens de Brexit. In deze periodes nam de vraag naar lipstick opmerkelijk toe. De aard van de coronacrisis is ongekend; kunnen we binnen deze context ook een lipstick effect verwachten?

Lipstick ten tijde van de coronacrisis?

Verschillende belangrijke aanbieders van make-up hebben al laten horen dat de verkoop van lipstick niet is toegenomen door de huidige pandemie. Zo laat Adore Beauty weten dat de verkoop van lipstick in maart 2020 zelfs met 23% is afgenomen. Eigenlijk is dat ook niet zo vreemd. Iedereen wordt gevraagd om zoveel mogelijk binnen te blijven. Vrouwen voelen er minder voor om elke dag make-up te dragen. Waarom zou je? Dan hebben we het nog niet gehad over de mondkapjes, die nu op veel plekken zelfs verplicht zijn in publieke ruimtes. Dat nodigt natuurlijk nog minder uit om lippenstift te dragen.

Toch is er wel een lipstick effect waar te nemen!

Wanneer we onze sector nader bestuderen, kunnen we toch een ‘lipstick effect’ herkennen. Hoewel er niet meer of zelfs minder lipstick wordt gekocht, zien wel een aanpassing in het consumentengedrag binnen de beauty sector. Er blijkt ineens meer aandacht voor andere soorten producten. Door het thuisblijven zien we dat de focus is verlegd naar zelfzorg. Er is bijvoorbeeld veel aandacht voor huidverzorging en hygiëne.

Adore Beauty verklaart dat de vraag naar sheet gezichtsmaskers flink is toegenomen. Ook de vraag naar ontsmettingsmiddelen voor de handen blijkt verdrievoudigd te zijn. Uit de cijfers van Klaviyo blijkt bovendien dat in maart de omzet van aanbieders van cosmetica met 40% toenam. Daarnaast ontdekte het marktonderzoeksbureau NPD Group een stijging in de verkoop van nagelproducten, home scents en handzeep.

Conclusie; wel een lipstick effect, maar zonder lipstick

Langzaamaan bereiken ons steeds meer cijfers over de ontwikkelingen binnen de beauty sector ten tijde van de pandemie. Hoewel het nog vroeg is om duidelijke conclusies te trekken, zijn er toch lichtpuntjes. Consumenten grijpen tijdens de huidige coronacrisis niet zozeer naar de lipstick om hun moreel een oppepper te geven, maar ze hebben wel meer interesse in producten op het gebied van zelfzorg, comfort, ontspanning, hygiëne en huidverzorging. Op deze manier kan de corona-recessie mogelijk toch positief zijn voor onze sector. Hoe kan jij als beauty professional hierop inspringen? Een interessante vraag om je over te buigen.

De Belgische Beauty Federatie staat voor je klaar!

Je staat er als beauty professional in deze onzekere tijd niet alleen voor. De Belgische Beauty Federatie staat klaar voor alle professionals binnen de sector met correcte informatie over de huidige regelgeving, de geldende ministeriële besluiten en constructieve initiatieven om samen sterk te staan in coronatijden. Nog geen lid? Schrijf je dan gauw in op de website van de Belgische Beauty Federatie.

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar