Oplichting, helaas komt het ook voor binnen de beauty branche. Deze week verscheen in het nieuws een bericht over een 44-jarige vrouw die al meerdere kappers in Antwerpen en omgeving heeft opgelicht. Nadat ze geholpen is door de kapster, verlaat ze het kapsalon om geld te halen bij een bankautomaat, want haar nieuwe bankkaart blijkt niet te werken. Ze komt niet meer terug!
De deur uit zonder te betalen!
Een van de gedupeerde kapsters is Vicky Lien van de kapperszaak V Factor in de Nationalestraat in Antwerpen. Ze vertelt dat de oplichtster, de 44-jarige Brigitte V.R., om 14:00 haar kapsalon binnenkwam om haar haren te laten brushen. Na afloop van de behandeling vertelde ze bij de kassa dat er problemen waren met haar nieuwe bankkaart en dat ze contant geld zou gaan halen bij een bankautomaat. Ze kwam echter niet meer terug om te betalen. De kapster waarschuwde daarop de politie. Kapster Vicky Lien liet haar klant niet zomaar de deur uitgaan zonder te betalen, maar vroeg of de vrouw haar identiteitskaart en haar adres achterliet in het kapsalon. En zo geschiedde… Maar dat was blijkbaar niet voldoende. De identiteitskaart was verlopen en ook het woonadres klopte niet.
Meerdere gedupeerde kapsalons
Hoewel de kapster door deze oplichtster ‘maar’ 26 euro misliep, wilde ze het hier niet bij laten. Ze plaatste een bericht op Facebook over deze situatie. Hierop kreeg ze veel reacties. Ook ontdekte ze dat er ondertussen nog vijf andere kapsalons de dupe waren van dezelfde oplichtster. In andere zaken was de schade een stuk groter; daar had de vrouw rekeningen openstaan van 150 euro en meer. Volgens een van de kapsters beweerde de oplichtster dat ze twee keer per week naar de kapper gaat. Als ze al lange tijd op deze manier bezig is, dan heeft ze mogelijk al heel wat schulden opgebouwd en vele kappers gedupeerd. De politie onderzoekt de zaak. De oplichtster hangt een gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar of een fikse boete boven het hoofd!
Oplichting voorkomen?
Oplichting is niet altijd te voorkomen, het kan iedereen zomaar overkomen. Je ziet het ook in dit geval. De kapster die hier aan het woord was, liet haar klant niet zomaar weggaan zonder te betalen, maar vroeg haar om haar identiteitsbewijs. Het is in de praktijk niet altijd mogelijk om direct alle klantgegevens te controleren of om een klant vooraf aan de behandeling te laten betalen. Je wilt als salonbeheerder dat je klanten zich welkom en thuis voelen in jouw salon en je wilt vertrouwen uitstralen. Helaas maakt een klein aantal mensen hier misbruik van.
Oplichting voorkomen blijft lastig. Maak in ieder geval altijd een klantenfiche aan voor elke nieuwe klant met de belangrijkste persoonsgegevens en vraag eventueel naar een identiteitsbewijs. Verwijs ook naar je algemene voorwaarden. De meeste kapsalons hebben deze op hun website staan. Je kunt een nieuwe klant in je salon hier eventueel ook een hand-out van geven. In de algemene voorwaarden staan bepalingen over onder andere de betaalwijze, tarieven, de behandeling, annuleren van een afspraak en klachtenafhandeling. Hiermee laat je je klant zien dat je zowel jouw belangen als die van je klant serieus neemt. Hiermee straal je mogelijk uit dat je bij oplichting het er niet zomaar bij laat zitten!
SocialE media en netwerken met collega’s
Ondanks dat je alert bent en de nodige maatregelen tegen oplichting neemt, kun je alsnog de dupe worden. Uit dit voorbeeld kunnen we leren dat social media een belangrijke rol kan spelen bij het waarschuwen van collega’s en bij het in kaart brengen van wie nog meer de dupe is geworden van deze oplichtingspraktijken. Door via social media een netwerk op te bouwen met collega’s in jouw regio, kunnen jullie samen dit soort kwalijke zaken sneller tot een halt roepen. Als je weet dat er in jouw regio een oplichter actief is, kun je ook gemakkelijker aan nieuwe klanten uitleggen waarom jouw regels aangescherpt zijn (identificatie, duidelijke regels over betaalwijze, eventueel zelfs vooraf betalen, ect.). Nieuwe klanten die geen kwaad in de zin hebben, zullen hier begrip voor hebben.
Kortom, oplichting is niet altijd gemakkelijk te voorkomen, maar door binnen de branche samen te werken en elkaar te waarschuwen, kunnen we dit soort praktijken wel sneller tot een halt roepen. Ben je de dupe van een oplichter, ook al gaat het maar om een paar Euro; laat het er niet bij zitten en laat van je horen! Hiermee kan meer leed voorkomen worden!
Op onze website kan je via een centraal meldpunt alle vormen van oplichting en fraude melden. (http://www.beautyfed.be/meldpunt-klachten/)