Salon marketing: zijn jouw salon tarieven wel reëel?

Wat zijn de juiste tarieven voor je beauty salon?

Veel startende salonhouders voelen zich nog weleens onzeker over hun prijzen. Vraag ik niet te veel? Trek ik met mijn tarieven wel voldoende klanten aan? Hoe weet je of jouw salon tarieven wel reëel zijn? Het is belangrijk dat je leert om je tarieven in te zetten als marketing tool. Hiermee zend je namelijk essentiële signalen uit over jouw merk en de doelgroep die je wilt aanspreken. De Belgische Beauty Federatie vertelt je er hier meer over!

Gebruik je prijslijst als marketing tool

Om erachter te komen of jouw salon tarieven wel reëel zijn, is het belangrijk om te checken of de prijzen passen bij wat je met jouw salon wilt uitdragen. Klanten die op zoek zijn naar high-end beauty behandelingen zullen niet snel een afspraak boeken als op jouw prijslijst budgetprijzen staan. Je wekt met deze lage prijzen het idee, dat je vast niet aan hun hoge standaard kunt voldoen. Kortom, je tarieven reflecteren voor een groot deel de positionering van jouw salon binnen de branche. Hoe wil jij je positioneren?

Welke klanten wil je ontvangen?

Veel ondernemers starten een zaak met de insteek, ‘Ik bied mijn diensten/producten aan, aan wie mij daarvoor wil betalen.’ Dat kan op de korte termijn wel wat resultaten opleveren, maar je bouwt hiermee geen fundament op voor een loyale klantenkring met klanten die graag bij jou langs komen en waar jij op jouw beurt energie van krijgt. Je moet dus onderzoek doen naar:

  • Wie jouw ideale klant is?
  • Hoeveel is deze klant bereid om te betalen?
  • Wat kun jij tegen deze prijzen bieden?

Dat is een slimme zet, want daardoor weet je ook op wie je in de toekomst jouw marketingcampagnes moet richten. Op die manier zullen deze veel beter en sneller hun vruchten afwerpen.

Kun je van je omzet rondkomen en leuk leven?

Een ander essentieel punt om te ontdekken of je tarieven reëel zijn, is om te berekenen of je van jouw omzet goed kunt rondkomen en prettig kunt leven. Hiervoor ga je met de volgende punten aan de slag:

  • Bepaal het bedrag dat je nodig hebt om je vaste lasten te betalen.
  • Zet alle kosten in je salon eens op een rij.
  • Hoeveel uren ga je werken in je salon.
  • Neem ook de niet-declarabele uren mee in je berekening (boekhouding bijhouden, schoonmaken, marketing werkzaamheden, website updaten, etc.)
  • Bekijk de tarieven van concurrenten (let wel op verschil in werkervaring en kwaliteit)
  • Welke tarieven passen er dan bij jouw diensten/producten?

Zijn mijn salon tarieven reëel?

Een mooi principe dat in de marketingwereld vaak benadrukt wordt, is: ‘een tarief is niet wat een dienst of product kost, maar wat het waard is voor de klant.’ Op de vraag of jouw salon tarieven reëel zijn, kan alleen jij antwoord geven door goed onderzoek te doen. Zijn je klanten tevreden en betalen ze graag voor jouw beauty behandelingen? Dan doe je het goed! Het kan daarnaast wel raadzaam zijn om de hulp van een boekhouder in te schakelen, om te voorkomen dat je niets over het hoofd ziet en je straks met onaangename verrassingen wordt geconfronteerd.

Tips voor het verhogen van je tarieven

Heb je bij de start van je beauty salon misschien te laag ingezet? Of ben je op het punt terechtgekomen, dat je tarieven toch echt omhoog moeten, omdat de inflatie de pan uit rijst? Dan is het tijd om je prijzen daadwerkelijk te verhogen. Veel ondernemers vinden dat lastig, want hoe communiceer je dat naar je klanten? Eigenlijk is het principe heel eenvoudig; jij bepaalt als ondernemer jouw prijzen.

Wel is het een aanrader om vaste klanten op tijd in te lichten. Je kunt ze bijvoorbeeld persoonlijk in je salon of in een nieuwsbrief attenderen op de prijsverhoging en ze de kans geven om vooraf nog een keer langs te komen tegen het huidige tarief. Je kunt eventueel een korte toelichting geven. Misschien heb je bijscholingen gevolgd, waardoor jouw behandelingen effectiever zijn geworden? Hoe dan ook, sta achter je keuze. Is je klant niet bereid om het nieuwe tarief te betalen? Dan is deze klant mogelijk niet jouw ideale klant. 

Extra tip: omzet verhogen met een strategische prijslijst

Een andere manier om op een slimme manier je omzet te verhogen, is door je prijslijst strategisch in te zetten. Hiermee bedoelen we dat je het je klanten gemakkelijk maakt om bijvoorbeeld een extra behandeling te boeken of een luxere versie van een ‘standaard’ behandeling te kiezen. Door je klanten voor één behandeling diverse opties te bieden, stel je die klanten die bereid zijn om wat meer uit te geven in jouw salon in staat om dit ook te doen. Dit kan een goede manier zijn om je omzet snel een stukje te verhogen!

Nog geen lid van de Belgische Beauty Federatie? Vraag dan hier je BBF lidmaatschap aan!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar