Tips om communicatie met klanten te verbeteren

Hoe maak jij een goede indruk op je klanten? Niet alleen door goede behandelingen te geven. Je denkt misschien dat mensen naar jou toekomen voor een nieuw kapsel, mooie nageltjes of een frisse huid. Dat is deels wel zo, maar ze kiezen ook voor jou, omdat ze zich in jouw salon prettig voelen. Dit element wordt nog weleens onderschat. Niemand komt graag in een salon waarin de behandeling op de automatische piloot wordt uitgevoerd zonder oprechte aandacht en interesse van de beauty professional. De volgende tips helpen je om je communicatie met klanten te verbeteren om ze beter aan je te kunnen binden.

1. Durf jezelf te zijn

Waar het allemaal omdraait, is charisma. Charisma staat voor persoonlijke aantrekkingskracht op anderen. Mensen met charisma weten gemakkelijk een connectie met anderen aan te gaan. Sommige mensen lijken het gewoon te hebben; ze stralen zelfvertrouwen uit, hebben een vlotte babbel, weten altijd precies wat ze wanneer moeten zeggen, etc. Met wat oefening en aandacht kun jij dat ook leren. Het is op de eerste plaats belangrijk dat je jezelf durft te zijn. Het is gemakkelijker dan je denkt, want je hoeft niet perfect te zijn. Juist door jouw menselijke kant, je onzekerheden en imperfecties te tonen, zullen mensen zich sneller bij jou op hun gemak voelen. Je kweekt hiermee vertrouwen bij je klanten.

2. Positieve instelling en humor

In het verlengde van bovenstaande tips raden we je aan om met klanten gesprekken te voeren met een persoonlijke touch. Vertel persoonlijke verhalen, maar altijd met een positieve instelling. Mensen vinden het fijner om in het gezelschap te zijn van mensen die positief ingesteld zijn. Zeuren over al je tegenslagen, werkt natuurlijk averechts. Vertel een anekdote over je eigen beauty problemen, over je salon, over je producten en diensten en over de beauty problemen die je veel tegenkomt in je salon. Praat vooral in oplossingen. Roddelen is absoluut ‘not done’ en kan je carrière vroeg of laat om zeep helpen. Zet humor in door een grappige anekdote te vertellen; je klanten af en toe laten lachen is misschien wel de beste manier om een sterke band te creëren!

3. Goed leren luisteren en oprechtheid

Mensen die plaatsnemen in jouw behandelstoel willen zich gehoord voelen. Niet alleen is het belangrijk om hun wensen op beauty gebied goed te begrijpen, laat ook zien dat je geïnteresseerd ben in je klant als mens. Geef je klant de ruimte om zijn of haar verhaal te doen; laat ze rustig uitpraten, stel gerichte vragen en deel relevante persoonlijke ervaringen. Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen een empathische en professionele houding. Een van de kenmerken waarover elke professionele beauty professional dient te beschikken is, dat men echt geeft om het welzijn van anderen. Wanneer je dit moet ‘faken’, zullen je klanten dat haarfijn aanvoelen!

4. Non-verbale communicatie en oogcontact

Je klanten geven zich letterlijk over aan jouw handen. Het is voor hen dan ook heel belangrijk dat je zelfvertrouwen uitstraalt. Niemand ondergaat graag een microblading behandeling of een knipbeurt door iemand die onzeker overkomt. Let eens op je houding als je communiceert met je klant. Sta je goed rechtop, neem je een open houding aan, zijn je handen goed zichtbaar en sier je je gezicht met een vriendelijke glimlach? Daarmee kom je al een heel eind. Zet je woorden kracht bij met passende handgebaren en gezichtsuitdrukkingen. Oefen eens voor de spiegel of probeer het eens uit in gesprekken met familieleden of vrienden! Daarnaast is oogcontact maken heel belangrijk. Kijk je gesprekspartner recht in de ogen aan. Zorg voor een juiste dosis oogcontact; te weinig oogcontact zorgt dat je onzeker overkomt, te veel oogcontact kan ervoor zorgen dat de ander zich ongemakkelijk gaat voelen.

Aan de slag!

Door beter te leren communiceren met je klanten, zullen je klanten zich beter op hun gemak voelen bij jou en zullen ze het ook prettig vinden om naar je te luisteren. Dit betekent dat je ook meer invloed op ze zult hebben. Het wordt daardoor gemakkelijker om je klanten nieuwe afspraken te laten maken, om eventueel producten in je salon te verkopen en eveneens om nieuwe klanten te overtuigen. Beter communiceren is iets wat je kunt leren door veel te oefenen. Als je er bewust mee aan de slag gaat, zul je ontdekken dat je er elke dag een beetje beter in wordt!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar