Tips voor een aantrekkelijke website voor je salon

website voor je salonHoe staat het gesteld met de website voor je salon? Een bedrijfswebsite behoort tot de belangrijkste marketingtools om klanten aan te trekken. De meeste nieuwe klanten bezoeken eerst de website van een bedrijf voordat ze er binnenstappen. Zorg daarom dat je de website voor je salon in orde hebt. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat je met jouw website nog gemakkelijker klanten kunt overhalen om bij jouw salon binnen te stappen.

1. Zorg voor een consistente schrijfstijl

Een professionele website vraagt om een consistente schrijfstijl. Let op spelling, hoofdletters en interpunctie. Maar dat is lang niet alles waar je op moet letten. Gebruik je bijvoorbeeld ‘u’ of juist liever ‘jij’ als aanspreekvorm? Eenmaal je keuze gemaakt, wijk hier dan niet van af. Gebruik je wel of geen afkortingen, gebruik je wel of geen Engels termen? Geef je wax behandelingen? Of bied je harsbehandelingen aan? Als je deze twee termen door elkaar gaat gebruiken, kan dit voor verwarring zorgen bij de klant.

Ga op zoek naar een aansprekende schrijfstijl, maar zorg wel dat je professioneel overkomt. Vind je dit lastig? Schakel dan de hulp in van een professionele copywriter. Een mooie overzichtelijke website is ook essentieel. Wanneer de bezoeker overweldigd wordt door een overload aan informatie, zal hij snel afhaken en verder surfen op internet. Vermijd het gebruik van onprofessionele foto’s. Ben je zelf niet handig met de camera? Huur dan een professionele fotograaf in voor het maken van mooie plaatjes van jouw salon voor op je website.

2. Laat zien wie je bent

Laat de fotograaf ook meteen een mooie portretfoto van jou maken. Je kunt deze foto het beste op je contactpagina plaatsen. De bezoekers van je website willen graag weten met wie ze te maken hebben. Als ze daar een gezicht bij hebben, is voor hen de stap vaak kleiner om daadwerkelijk een afspraak te maken of om eens een keer je salon binnen te stappen. Mensen willen weten waar ze naartoe gaan en met wie ze te maken hebben. Als ze vervolgens jouw salon binnenstappen en jou en je salon herkennen van de website, dan geeft dat vertrouwen. Het geeft ze het idee alsof ze je al eens ontmoet hebben.

3. Schrijf persoonsgericht

Schrijf persoonsgericht en met een persoonlijke touch. ‘Welkom op de website van…’ is not done. Websitebezoekers vinden het vanzelfsprekend dat ze welkom zijn op jouw website. Zorg dat het ‘welkome gevoel’ blijkt uit de manier waarop je je klanten aanspreekt en behandelt. Bovendien neemt zo’n ‘welkomstwoord’ veel schaarse ruimte in beslag, die je veel beter kunt gebruiken voor een treffende pitch. Dit is een korte en krachtige presentatie waarin je jezelf en je salon presenteert: Wie ben je? Wat doe je? En wat maakt jou hierin zo speciaal? Kortom; dit is de kernboodschap van je website die vervolgens overal op je website doorschijnt.

Om persoonsgericht te schrijven moet je wel weten wie je doelgroep is. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk mensen naar je salon trekken, maar het heeft geen zin om jongeren aan te trekken als je gespecialiseerd bent in anti-aging behandelingen. Stem je taalgebruik daar op af. Heb je een chique high-end salon voor oudere dames, dan past de aanspreekvorm ‘u’ beter dan ‘jij’. Een jongere, trendy doelgroep voelt zich eerder aangesproken met de informele aanspreekvorm ‘jij’.

4. WEES zo concreet mogelijk

Natuurlijk wil je je boodschap op je website zo mooi mogelijk verwoorden, maar blijf daarin tegelijkertijd wel concreet. Vermijd langdradige teksten. Wat heb je te bieden? Benadruk dat je een erkende professional bent en dat je een specialist bent in je vakgebied. Vervolgens is het essentieel dat je de bezoeker de mogelijkheid geeft om actie te ondernemen. Een mooie website met treffende teksten, maar waarop je bezoekers te lang moeten zoeken naar contactgegevens, een contactformulier of een online afsprakensysteem, slaat alsnog de plank mis.

Overweeg ook of je prijslijsten op je website wilt plaatsen. Bezoekers willen graag weten waar ze aan toe zijn. Door alle informatie zo duidelijk mogelijk op je website te vermelden, voorkom je dat mensen steeds eerst alles bij je moeten navragen en dat je veel tijd kwijt bent met het beantwoorden van vragen via e-mails of telefoontjes.

5. Is je website mobile-proof?

Vergeet niet dat vandaag de dag de meeste mensen op zoek gaan naar lokale bedrijven via mobiele apparaten als een smartphone of tablet. Het is daarom belangrijk dat de website van je salon ook goed functioneert op deze apparaten en op elk formaat scherm goed leesbaar is. De term voor een website die aan deze eisen voldoet is ‘responsive design’. Een professionele webdesigner kan je hierbij helpen. Een goede website vergt enkele investeringen, maar deze zullen zich uiteindelijk terugbetalen. Een andere laatste tip: vraag regelmatig feedback van je klanten op je website. Op basis van deze informatie kun je je website doeltreffend verbeteren.

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar