Tips voor het kiezen van een merk voor je salon

merk kiezenEen van de lastigste keuzes die je als salonuitbater moet maken is de keuze voor het merk producten dat je wilt gaan gebruiken. Het aanbod aan merken is heel groot; waar moet je allemaal op letten bij het maken van je keuze? We hebben hier een stappenplan voor je opgesteld dat je kan helpen bij het kiezen van een merk voor je salon.

Stap 1: Wat wil ik?

Pas als je weet wat je wilt, kun je beoordelen of een leverancier je datgene te bieden heeft wat je zoekt. Hiervoor ga je terug naar wat jouw visie is, wat het hoofddoel van jouw bedrijf is, wie je doelgroep is en wat jouw kernwaarden zijn. Aan welke eisen moeten de producten voldoen om hierop aan te sluiten? Stel concrete criteria op voor het merk waarmee je wilt werken. Een omschrijving als ‘Ik wil een merk van hoogwaardige kwaliteit’ is niet specifiek. Omschrijf wat voor jou hoogwaardige kwaliteit is en welke specifieke resultaten je hiermee wilt bereiken.

Stap 2: Wat mogen de producten kosten?

Ook de prijs is van groot belang. Bepaal hoeveel de producten maximaal mogen kosten. Wat heb je in je financieel plan gezet met betrekking tot de kosten van je producten? Ga je ook producten verkopen in je salon, let dan eveneens op de brutowinstmarge. Dit is het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs. Hoe groter het verschil tussen deze twee, hoe meer de producten je opleveren. Pas op met te kleine brutowinstmarges, anders kan het al snel gebeuren dat de producten je te weinig opleveren. Bepaal wat de producten je op jaarbasis zouden moeten opleveren.

Stap 3: Ga je breed oriënteren

Hoe begin je met zoeken naar het juiste merk, gezien er zo veel aangeboden wordt? Het beste startpunt is internet. Ga gewoonweg eens zoeken op internet naar welke leveranciers er allemaal zijn. Kijk niet meteen te kritisch, maar maak een uitgebreide inventaris. Op de website van veel leveranciers kun je meteen vrijblijvend online catalogi aanvragen, maak van deze mogelijkheid gebruik. Met deze eerste zoektocht krijg je alvast een beeld van wat er allemaal te krijgen is.

Stap 4: Bezoek een beauty beurs

Een goede volgende stap is een bezoek aan een beauty beurs waar je leveranciers persoonlijk kunt ontmoeten. Je proeft dan meteen wat meer van de sfeer van het bedrijf, de kwaliteit en de service. Ga ook hier weer met een ‘open mind’ naartoe. Ga langs alle stands van leveranciers en laat je informeren over wat ze te bieden hebben. Natuurlijk is de kwaliteit van de producten ontzettend belangrijk, maar vergeet niet dat een prettige samenwerking met een leverancier ook veel waard is. Welke leverancier nam echt de tijd voor je? Welke leverancier toonde oprecht interesse in jouw bedrijf in plaats van alleen maar een verkooppraatje af te draaien?

Stap 5: testen en evalueren

Heb je een aantal merken gevonden die je interessant lijken? Ga ze dan eens testen. Op de beurs heb je mogelijk tal van monsters meegekregen. Hoewel je al een idee hebt van de prijs die je maximaal wilt betalen, ga je deze factor nu nog niet compleet meenemen in je onderzoek. Met de meeste leveranciers is het namelijk mogelijk om te onderhandelen over de prijs. Dat is voor een later tijdstip. Eerst moet je erachter komen welk merk perfect bij jouw salon past. Beoordeel de merken en producten op criteria als: textuur, geur, kleur, verpakking, welke productlijnen worden er aangeboden, zijn de producten diervriendelijk getest en alles wat jij nog meer belangrijk vindt. Heb je een selectie gemaakt van merken die je aanspreken, vraag dan ook eens de mening van collega’s of laat vrienden, familie of klanten de producten testen.

Stap 6: de leverancier

Als je een klein aantal merken hebt geselecteerd, dan is het tijd om offertes aan te vragen. Na het ontvangen van de offertes kun je bijvoorbeeld 2 of 3 leveranciers uitnodigen in jouw salon om de mogelijkheden te bespreken. Bij het kiezen van een merk is het belangrijk dat de samenwerking met de leverancier goed verloopt. Hieronder een checklist met punten waar je op kunt letten:

  • Is de leverancier goed telefonisch en per e-mail bereikbaar?
  • Kun je de producten ook gemakkelijk online bestellen?
  • Hoe vaak worden er prijsverhogingen doorgevoerd?
  • Helpt de leverancier met de marketing via reclamecampagnes en -materiaal?
  • Zijn de producten voor iedereen verkrijgbaar, dus ook voor consumenten?
  • Biedt de leverancier producttrainingen aan? Wat zijn de kosten?
  • Word je op de hoogte gehouden van trends en ontwikkelingen?
  • Ontvang je als klant misschien gratis tickets voor beurzen?

Stap 7: de onderhandelingen

Houd alle opties open, totdat je daadwerkelijk een keuze hebt gemaakt. Ga onderhandelen met de leverancier van het merk dat je het meeste aanspreekt. Dit is een spel waar jullie allebei zo goed mogelijk uit willen komen. Let op wat er allemaal wel en niet in de prijs is inbegrepen, zoals btw, verzendkosten en vervoersverzekering. Biedt de leverancier misschien korting als je grotere hoeveelheden bestelt of als je een regelmatige bestelling overeenkomt? Neem ook altijd goed de leveringsvoorwaarden door! Geef niet te snel toe. Wanneer een leverancier niet aan jouw wensen tegemoet wil komen, praat dan eerst met een andere leverancier.

Stap 8: de afspraken

Ben je tot een overeenkomst gekomen met een leverancier van een bepaald merk, dan is het belangrijk om jullie afspraken in een contract op te stellen en allebei dit contract te ondertekenen. Blijf steeds waakzaam door je bestellingen te controleren; worden ze op tijd afgeleverd, zijn de bestellingen correct en kloppen de facturen. Foutjes zijn menselijk, zorg daarom dat je steeds de leverancier op tijd informeert als er iets niet in orde is, zodat de leverancier de mogelijkheid heeft om dit te herstellen. Uiteraard dien je ook zelf steeds aan je betalingsverplichting te voldoen.

Tot slot, ook al heb je een merk gekozen, blijft alert op wat er allemaal op de markt aangeboden wordt. Wat vandaag een goed merk is voor jouw salon, kan morgen misschien niet meer volledig voldoen aan jouw wensen. Blijf regelmatig nieuwe merken testen en nieuwe offertes aanvragen. Biedt een andere leverancier een vergelijkbaar product aan tegen een betere prijs? Vraag dan eens aan je huidige leverancier of hij wat aan de prijs kan doen. Of misschien kies je een tweede merk voor je salon? Kortom, de beauty branche is een branche in beweging, blijf meegroeien!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar