Tips voor het opstellen van een marketingkalender

Op welke manier organiseer jij je marketingactiviteiten voor je beauty salon? Het komt nogal eens voor dat salonuitbaters hun zaak op een intuïtieve manier runnen. Je ziet wel wat erop je pad komt. Je speelt in op wat erop het moment gebeurt. Als je een leuk idee te binnenschiet, maak je er gauw een ‘marketingdingetje’ van. Herken je dit? Dit kan een tijdje goed gaan, maar je loopt uiteindelijk kansen mis, omdat je campagnes vaak te laat start. We geven je hier tips voor het opstellen van een marketingkalender.

Waarom een marketingkalender?

Op een marketingkalender houd je alle belangrijke gebeurtenissen en activiteiten bij die jou helpen om van je salon een succes te maken. Denk aan interessante evenementen, lanceringen van nieuwe producten, het starten van een nieuwe dienst, bijzondere feestdagen of themadagen waar je op in wilt spelen. Het bijhouden van een marketingkalender zorgt ervoor dat je een helder overzicht hebt van wat je moet doen om je omzet te verhogen. Het helpt je eveneens om gemakkelijk naar een doel toe te werken. Je zult merken dat als je goed georganiseerd en gestructureerd te werk gaat, je salon algauw een stuk succesvoller zal zijn.

1. Durf te dromen

Wat zijn jouw dromen voor je eigen salon? Voor het opstellen van je marketingkalender ga je eerst eens voor jezelf na wat je in een bepaalde periode zou willen bereiken, bijvoorbeeld in het komende jaar of in de komende zes maanden. Zet dit allemaal op papier, zonder er in eerste instantie bij na te denken of het wel of niet haalbaar is. Leg jezelf even geen beperkingen op; durf te dromen! Hoe hoog zou je willen dat je omzet was? Of hoeveel vaste klanten zou je willen hebben? Wat zou je binnen jouw salon organiseren als er geen grenzen zouden zijn?

2. Jouw persoonlijke wensen

Als salonhouder ben je ondernemer, maar je bent ook mens. Uiteraard wil je een succesvolle salon runnen, maar toch niet ten koste van alles? Misschien wil je absoluut niet in de avonduren werken? Wil je woensdagmiddag altijd vrijhouden voor de kinderen? Wil je in de zomermaanden een maand op vakantie? Of wil je absoluut één middag in de week aan je hobby besteden? Houd met deze persoonlijke wensen rekening bij het opstellen van je marketingkalender. Zie ze als voorwaarden die voor jou heel belangrijk zijn. Een fout van veel startende ondernemers is dat ze zichzelf wegcijferen en alles opzijzetten voor hun zaak. Op de lange termijn brandt dat je op!

3. Stel concrete doelen

Nu is het tijd om concrete doelen te stellen. Je hebt je dromen en jouw persoonlijke voorwaarden op papier gezet. Nu ga je deze aanscherpen. Bepaal wat de komende periode (drie maanden, zes maanden of een jaar) jouw omzet moet worden of hoeveel nieuwe klanten je wilt werven. Wat heb je in je hoofd? Het kan best zijn dat je bang bent dat het te hoog is. Schrijf het toch gewoon op. Door het concreet te maken, is het gemakkelijker om het na te streven. Lukt het je straks niet om dit doel te halen, analyseer dan wat er aan de hand is. Verkoop je te weinig, zijn je prijzen misschien te laag, bereik je nog te weinig mensen en wat kun je doen om dichter bij jouw streefbedrag te komen?

4. Kijk naar de afgelopen periode

Voordat je je gaat concentreren op de toekomst, kijk je eerst kort terug naar de afgelopen periode. Hoewel je misschien tot nu toe heel ad hoc met marketing bezig was, zijn er vast promoties geweest die succesvol waren. Welke promoties waren dat en waarom waren ze succesvol? Wat vond je leuk om te doen? Welke posts op je social media kanalen riepen veel reacties op? Welke behandelingen en producten zijn populair? Welke producten staan te verstoffen in de schappen? Houd bij het opstellen van je marketingkalender rekening met de antwoorden op deze vragen. Je weet nu wat wel en niet werkt. Houd ook zeker rekening met waar je wel en geen plezier in hebt. Enthousiasme werkt aanstekelijk!

5. Promoties inplannen

Nu is het tijd om je marketingkalender in te vullen. Blokkeer eerst de dagen dat je niet werkt (denk aan punt 2 jouw persoonlijke wensen). Markeer vervolgens de belangrijkste dagen op je marketingkalender. Denk aan feestdagen of speciale themadagen die belangrijk zijn voor jouw salon en waar je een promotie aan wilt koppelen; Moederdag, Vaderdag, Internationale Vrouwendag, Wereldgezondheidsdag, Pasen, Internationale Dag van de Ouderen, Kerstmis, etc. Bepaal welke behandelingen en producten interessant zijn voor deze dagen. Wil je nieuwe behandelingen of producten introduceren? Bepaal de datum waarop je dit wilt doen en markeer dit in je agenda. Voor nog meer overzicht werk je met kleuren, bijvoorbeeld; maak je vrije dagen wit, feestdagen blauw en lanceringen van nieuwe diensten of producten rood.

6. Werk toe naar je promoties

Je hebt nu een mooie kleurrijke agenda. Maar je bent er nog niet. Je hebt alleen de speciale dagen ingevuld. Nu ga je alle activiteiten inplannen die nodig zijn om deze promoties tot een succes te maken; vouchers maken voor Moederdag, flyers laten ontwerpen en laten drukken, social media berichten om je Moederdagactie te promoten, een herinneringsmail aan je klanten, een workshop of demonstratie, etc. Voor elke actie, speciale themadag of lancering zul je op tijd diverse marketingactiviteiten moeten ondernemen om er een succes van te maken. Dit alles neem je op in je marketingkalender. Kijk nu of je wel voldoende ruimte vrij hebt gelaten. Er moet wel ruimte overblijven voor voorbereidingen, onvoorziene zaken, het ontwikkelen van nieuwe plannen, evaluaties, etc.

7. Aan de slag!

Tijd om aan de slag te gaan. Dwing jezelf om je aan je planning te houden. Heb je personeel, dan is het belangrijk om je team hierin te betrekken. Misschien kun je bepaalde taken aan medewerkers uitbesteden? Kom je moeilijkheden tegen bij het realiseren van je plannen, neem deze ervaringen dan mee in je evaluatie na afloop en bij het opstellen van je volgende marketingkalender. Je zult steeds meer inzicht en vaardigheid krijgen in het organiseren van je marketingactiviteiten!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar