Tips voor het stimuleren van vervolgafspraken

De BBF geeft tips voor je ervoor zorgt dat klanten afspraken vooruit boeken.

Een van de grootste zorgen van startende beauty professionals is: ‘Hoe zorg ik dat ik genoeg klanten krijg?’ Echter, is er nog een punt waar je vooraf al goed over moet nadenken, namelijk: ‘Hoe zorg ik ervoor dat klanten blijven terugkomen?’ Zodra, je eerste klanten binnenkomen, is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Daarom geven we je hier tips voor het stimuleren van vervolgafspraken.

WAAROM ZIJN VERVOLGAFSPRAKEN INBOEKEN ZO BELANGRIJK?

Veel salonhouders steken veel energie in het werven van nieuwe klanten. Dat is ook belangrijk, maar vergeet niet om juist je bestaande klanten te herinneren aan jouw diensten. Je weet namelijk al dat ze geïnteresseerd zijn in jouw beauty behandelingen. Door het stimuleren van vervolgafspraken, kun je jezelf heel wat extra inspanningen en zorgen besparen. Bovendien zorgt het er eveneens voor dat je kunt besparen op je marketing budget. Marketing experts kunnen het niet genoeg benadrukken: het overhalen van bestaande klanten om een nieuwe afspraak te boeken, kost minder moeite en geld, dan het werven van nieuwe klanten.

NOG MEER VOORDELEN VOOR JOUW SALON

Een eigen beauty salon runnen, brengt onzekerheden met zich mee. Een volle agenda zorgt voor meer gemoedsrust. Je klanten zijn de reden waarom jouw bedrijf bestaat. Je ziet ze daarom graag terug. Door je meer te focussen op vervolgafspraken verhoog je de omzet van je salon. Het maakt het je daardoor ook gemakkelijker om investeringen in te plannen en je bedrijf te laten groeien. Werk je met een team? Dan zal een agenda die goed gevuld is je medewerkers extra motiveren. Doordat klanten steeds een afspraak bij je hebben staan, zullen ze bovendien minder geneigd zijn om tussentijds een concurrent uit te proberen.

HELP JE KLANT NOG BETER M.B.V. VERVOLGAFSPRAKEN

‘Ik wil niet opdringerig overkomen!’ Dat is vaak het excuus waarmee salonhouders aankomen zetten, als we het hebben over het stimuleren van vervolgafspraken. Het stimuleren van vervolgafspraken hoeft zeker niet opdringerig te zijn, het kan juist een manier zijn om je klanten nog beter van dienst te zijn. Benadruk bij het toepassen van deze marketing strategie de volgende voordelen:

  • Je leert je klant beter kennen en kunt gemakkelijk inspelen op zijn/haar wensen.
  • Regelmatig een behandeling ondergaan leidt tot betere resultaten.
  • Voorkomen dat je klant straks geen plekje heeft, omdat je volgeboekt bent.
  • Je klant kan zo altijd komen op het tijdstip dat het hem/haar beste uitkomt.

HOE PAK JE DIT AAN IN DE PRAKTIJK?

Je klant staat op uit je behandelstoel, dan vraag je niet meteen: ‘Wilt u een nieuwe afspraak inplannen?’ Het is voor je klant dan heel gemakkelijk om ‘nee’ te antwoorden. Het is beter om het subtieler aan te pakken en om vooral ook uit te leggen waarom een vervolgafspraak een goed idee is. ‘Om uw huid zo zuiver en jeugdig te houden, is het een goed idee om deze behandeling over 6 weken te herhalen. Op die manier kan ik uw huid in optimale conditie houden.’

GEEN LAST MINUTE STRESS, BAD HAIR DAYS EN BEAUTY STRUGGLES!

Benadruk eveneens bij klanten dat het belangrijk is om op tijd een afspraak te boeken, zodat de dag en het tijdstip, dat het beste uitkomt voor je klant voor hem of haar vrijgelaten kan worden. Zo loopt je klant straks niet tegen het probleem aan dat je niet beschikbaar bent als hij of zij jouw diensten echt nodig heeft. Met een vervolgafspraak of zelfs een reeks vervolgafspraken is een ‘slechte haardag’ of zijn andere beauty struggles voorgoed verleden tijd. Als dat geen goede redenen zijn om maar meteen een vervolgafspraak in te plannen!

HOUD OOK REKENING MET VAKANTIES EN VRIJE DAGEN

Een andere subtiele manier voor het stimuleren van vervolgafspraken in je beauty salon, is door rekening te houden met vakanties en vrije dagen. Staat er binnenkort een vakantieperiode voor de deur, staan er vrije dagen op de kalender of verwacht je extra drukte vanwege de feestdagen of andere speciale dagen? Wijs je klant dan hierop en benadruk dat het beter is om nu al een afspraak in te plannen, omdat je bang bent dat je anders straks geen plekje meer voor hem of haar hebt. Werk je met een team in je salon, zorg dan dat je je medewerkers ook leert om op deze manier vervolgafspraken te stimuleren.

WAT ZIJN JOUW TIPS?

Je zult merken dat je klanten snel wennen aan deze manier van werken. Als je het goed aanpakt, zullen ze het dan ook niet ervaren als opdringerig, maar je geeft ze hiermee juist het gevoel dat je aandacht voor hen hebt en goed voor hen wilt zorgen. Dat zal alleen maar gewaardeerd worden. Heb je hier al ervaring mee? Wat zijn jouw tips voor het stimuleren van vervolgafspraken?

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar