Tips voor meer kerstverkopen in je salon!

kerstverkopenDe kerstperiode zit er alweer aan te komen. Een periode waarin de meeste beauty professionals het flink druk krijgen, want wie wil er niet op zijn best uitzien tijdens de feestdagen?! Behalve dat je in deze tijd meer schoonheidsbehandelingen zult uitvoeren, is het ook de ideale periode om extra aandacht te besteden aan het verkopen van producten in je salon. Ontdek hier tips voor meer kerstverkopen in je salon!

1. Maak het de klant gemakkelijk om te kopen

De belangrijkste ‘regel’ om in je achterhoofd te houden is: ‘Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om te kopen.’ Als jij de verkoop in je salon faciliteert, zul je zien dat je klanten ook sneller en gemakkelijker geld uitgeven. Maar hoe doe je dat? Daar bestaan veel goede trucs voor. Zorg er bijvoorbeeld voor dat alle producten in je salon duidelijk voorzien zijn van de prijs. Niemand houdt ervan om in een winkel naar de prijs van een product te vragen. Sommige mensen generen zich hier zelfs voor, omdat het over kan komen alsof ze het niet kunnen betalen. Daarnaast is vooral ook de manier waarop je de producten positioneert heel belangrijk.

2. Hoe positioneer je het beste je producten?

We zetten hier de belangrijkste tips voor je op een rij:

  • Belangrijkste producten op ooghoogte
    Producten op ooghoogte vangen het gemakkelijkste de aandacht. Plaats daarom de meest winstgevende producten op deze hoogte in de schappen. De low-budget producten plaats je onderin en producten die vaak als impulsaankopen worden aangeschaft plaats je tussen heuphoogte en ooghoogte of natuurlijk bij de kassa, zoals dat ook in supermarkten gebeurt.
  • Zorg voor balans in je kerstdisplays
    Pas op dat je display niet overvol raakt, maar dat het er visueel aantrekkelijk uitziet. Klanten lopen sneller voorbij aan overvolle schappen, omdat er daardoor niets tussenuit springt. Je kunt een display er minder ‘zwaar’ uit laten zien door donkerdere producten lager te plaatsen en lichtgekleurde producten hoger te plaatsen in je display.
  • Oneven aantallen zijn aantrekkelijker
    Een ander handig weetje is dat oneven aantallen producten op een schap aantrekkelijker zijn voor het oog dan even aantallen. Houd hier rekening mee wanneer je bijvoorbeeld verschillende producten van dezelfde productlijn groepeert. Drie, vijf of zeven producten trekken eerder de aandacht dan groepjes met twee, vier of zes producten. Vervolgens zet je de meest winstgevende, vaak de duurste producten, in het midden.
  • Zet cadeaus en deals rechts in je salon
    Let eens op wat je zelf doet als je een winkel binnenstapt; heb je niet altijd de neiging om eerst de rechterkant van de winkel te bekijken? Onderzoek wijst uit dat dat namelijk is wat de meeste mensen doen, waarschijnlijk omdat de meeste mensen rechtshandig zijn. Om deze reden is het slim om de kerstcadeaus en deals uit te stallen aan de rechterkant van je salon.

3. Slim gebruik van kleuren

Ook kleuren blijken een bepaalde uitwerking te hebben op het koopgedrag van mensen. We zetten hieronder de effecten van enkele kleuren voor je op een rij:

  • Zilver, goud en zwart
    Deze kleuren stralen luxe uit. Het wekt het idee dat het om speciale cadeaus gaat, dus ideaal voor een bijzonder kerstcadeau.
  • Rood
    Rood is een opvallende kleur die sterke emoties kan opwekken. Daarbij is het ook een echte kerstkleur. Maar pas wel op met deze kleur in de periode voor kerst, het kan namelijk ook juist de connotatie hebben van ‘goedkope deals’. Binnen de marketing ziet men ‘rood’ als een goede kleur voor het benadrukken van impulsaankopen.
  • Groen
    Groen is ook een echte kerstkleur, maar in tegenstelling tot rood straalt het juist rust uit en werkt het kalmerend. Daarnaast wekt het ook de associatie op met duurzame en ecologisch producten.
  • Blauw
    Blauw is eveneens een kleur die veel rust uitstraalt. Niet vreemd dat veel banken en verzekeringsmaatschappijen deze kleur gebruiken.
  • Roze
    Een zachte kleur die voor veel beautyproducten wordt gebruikt. Houd er wel rekening mee dat deze kleur vooral de dames aantrekt. Voor heren kun je beter andere kleuren gebruiken.

4. Kies een thema voor je etalage

Denk goed na over de inrichting van je etalage. Het is verleidelijk om de doos met kerstversieringen van zolder te halen en te beginnen met versieren. Pas op dat je niet van alles wat in je etalage plaatst, daardoor zal uiteindelijk niets opvallen en zullen mensen jouw etalage sneller voorbijlopen. Probeer de aandacht van voorbijgangers te vangen door één thema te kiezen, waarmee je als het ware een verhaal vertelt. Denk aan thema’s als Dickens kerst, winterwonderland, sneeuwpop thema, kerst in Parijs, familie, etc. Pas de decoratie, de kleuren die je gebruikt en de producten die je wilt benadrukken aan, aan dit thema.

5. Tips voor de inrichting van je etalage

Bijna alle zaken besteden veel aandacht aan de inrichting van hun etalage. Het is daardoor moeilijk om de aandacht te vangen. Maar ook daar bestaan enkele trucs voor:

  • Beweging
    Beweging trekt de aandacht, zorg daarom bijvoorbeeld voor wapperende kerstslingers door gebruikt te maken van een kleine ventilator of roterende stands waarop je objecten rond kunt laten draaien.
  • Verlichting
    Aandacht voor feestelijke of sfeervolle verlichting is zeker in de kerstperiode heel belangrijk. In deze periode mag de verlichting best een dramatisch effect hebben. Theatrale lichteffecten voor in je etalage hoeven niet duur te zijn. Denk aan lichten in de kleur die bij je thema past en gebruik spotlights om bepaalde onderdelen extra nadruk te geven.
  • Afwisseling tussen groot en klein
    Je wilt in je etalage de aandacht trekken van zowel voetgangers als voorbijgangers op de fiets of in de auto. Voetgangers merken de kleine details gemakkelijk op. Om de aandacht te vangen van fietsers en automobilisten zul je enkele grotere blikvangers in je etalage moeten plaatsen. Wissel daarom af tussen grote en kleine objecten in je etalage.

6. Goed onderhouden salon, die op de zintuigen inspeelt

Hoewel je het voor de kerst al veel drukker hebt dan normaal, is het juist in deze periode extra belangrijk om in te spelen op de behoeften van de bezoeker. Zorg dat je salon steeds goed schoon en onderhouden is. Je klanten zullen niet blij worden van cadeau-artikelen die onder het stof zitten. Daarnaast kun je in de kerstperiode je klanten nog beter stimuleren om tot een aankoop over te gaan in jouw salon met het opwekken van de kerstsfeer door op hun zintuigen in te spelen met bijvoorbeeld geurkaarsen of het verdampen van etherische oliën. Denk aan geuren als den, kaneel, zoete bes, sinaasappel, mandarijn en vanille. Ook rustige sfeervolle kerstmuziek die zachtjes op de achtergrond klinkt, kan ervoor zorgen dat mensen in jouw salon extra de rust nemen om je producten te bekijken én te kopen!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar