Tips voor productverkoop in je salon

Er zijn allerlei manieren waarop je de omzet van je salon kun verhogen. Een van die manieren is productverkoop in je salon. Er zijn veel salonhouders die hier vaak wat terughoudend tegenover staan. Ze zeggen: ‘Ik ben geen goede verkoper.’ Ze voelen zich opgelaten bij het idee dat ze hun klanten moeten overhalen om producten te verkopen. Als salonhouder ben je veel meer dan een verkoper. Je bent je er misschien niet van bewust, maar met de verkoop van producten kun je je klanten juist een dienst bewijzen! Lees hier onze tips voor productverkoop in je salon!

Je bent veel meer dan een verkoper

Wat betekent producten ‘verkopen’ voor jou? Natuurlijk wil je hiermee extra bijverdienen, maar het betekent niet dat je enkel geld uit de zakken van je klanten wilt kloppen. Zie verkopen als een manier om nog beter aan de behoeften van je klanten te kunnen voldoen. Dat is een hele andere insteek, waarbij je je als salonhouder al meteen een stuk prettiger voelt. Je bent bovendien niet zomaar een verkoper, maar je bent voor je trouwe klanten ook een belangrijke adviseur en vertrouwenspersoon geworden. Deze klanten hebben vertrouwen in jou en zien je als een expert in beauty. Je bent meer dan bevoegd om aanbevelingen te doen over producten waar je klanten veel voordeel van hebben.

Onderscheiden met productverkoop en advies

Ben je er dus van bewust dat je je klanten juist een dienst kunt bewijzen via productverkoop in je salon. Het is bovendien ook een goede manier om je te onderscheiden van andere professionals. Je bent bijvoorbeeld een pedicure en voert net als al die andere pedicures behandelingen uit om de voeten te verzorgen. Waarom zou een klant juist voor jou kiezen als al die anderen hetzelfde doen? De reden daarvoor zou kunnen zijn dat jij iets extra’s te bieden hebt. Je geeft naast je behandelingen ook uitgebreide adviezen voor dagelijkse voetverzorging en geeft adviezen over producten die de individuele klant kunnen helpen. Je klant krijgt hierdoor nog mooiere voetjes en jij verdient wat extra’s!

Een verkoop bereid je voor!

Natuurlijk overweldig je je klanten niet meteen door allerlei producten onder hun neus te duwen om te verkopen. Een verkoop leid je subtiel in. Een groot voordeel van het vak van beauty professional is dat je klanten voor een behandeling een lange tijd in jouw behandelstoel plaatsnemen. Misschien praat je doorgaans over van alles en nog wat. Waarom gebruik je deze tijd niet om wat meer over de specifieke beauty problemen van je klant te praten.

Luister in eerste instantie goed naar wat de klant vertelt over zijn of haar dagelijkse beauty strubbelingen. Vraag hierop door, bijvoorbeeld naar wat de klant graag zou willen. Geef je klant vervolgens adviezen voor het oplossen van het probleem en praat over de producten waar jij enthousiast over bent en die jouw klant van zijn of haar probleem af kunnen helpen. Tijdens het uitvoeren van de beauty behandeling is het slim om steeds te vertellen wat je doet. Vertel welke producten je gebruikt, waarom je deze producten gebruikt en wat de voordelen van deze producten zijn.

Verdiep je in de producten die je aanbiedt

Stem de producten die je in je salon gaat verkopen af op jouw doelgroep. Kies voor een select aanbod aan producten, die niet overal te krijgen zijn. Verdiep je in de producten door alles te weten te komen over de ingrediënten, de werking van deze ingrediënten en alle beauty en gezondheidsvoordelen hiervan. Zorg dat je de leverancier goed leert kennen. Vaak bieden leveranciers ook workshops en demonstraties aan. Alle kennis die je opdoet over de producten helpt je om je klant nog beter te informeren en te adviseren. Je bouwt hiermee nog meer vertrouwen bij de klant op. Het is daarbij dan ook essentieel dat je zelf gelooft in de producten die je aanbeveelt. Je kunt vervolgens via social media ook de positieve resultaten delen die je klanten met deze producenten hebben bereikt om zo nog meer klanten te overtuigen.

Tips voor het uitstallen van producten

De volgende tips voor het uitstallen van producten in je salon kunnen je helpen om de productverkoop te stimuleren:

  • Strategische plek
    Plaats de producten op een plek die duidelijk zichtbaar is voor je klanten. Ideaal is een display in de wachtruimte. Terwijl je klanten wachten, kunnen ze op hun gemak een blik werpen op de producten. Je kunt ook enkele producten bij de kassa zetten, zodat de klant herinnerd wordt aan de producten en jij bij het afrekenen nog kunt wijzen op de producten waar je het tijdens de behandeling over had.
  • Klein assortiment
    Het heeft de voorkeur om niet al te veel verschillende producten aan te bieden. Een klein assortiment zorgt ervoor dat de producten eerder als uniek en speciaal worden gezien.
  • Benadruk de voordelen
    Voorzie de producten bijvoorbeeld van kleine labels waarop je de belangrijkste ingrediënten en voordelen van de producten benadrukt. 
  • Mooie en schone schappen
    Houd de planken waarop je de producten uitstalt schoon en vergeet ook niet om een stofdoekje over de producten zelf te halen! Niet alleen ziet dit er mooier uit, klanten kunnen ook denken dat niemand de producten wil kopen als ze onder het stof zitten!
  • Stal de producten netje uit
    Voorkom rommelige schappen. Orden de producten mooi op merk, kleur, vorm of grootte. Dit is visueel aantrekkelijker en vergroot de kans dat je klant een kijkje gaat nemen en tot een koop overgaat.

 

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar