‘Uberisering’, het is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt. Het gaat hierbij om nieuwe economische modellen, die we binnen veel sectoren zien opkomen. Veel gevestigde ondernemers vrezen voor de uberisering. Ook in de schoonheidsbranche beginnen deze nieuwe economische modellen zich te manifesteren. Wat moeten we hiervan denken? Zorgt het voor een ontwrichting van de branche of zitten er ook positieve kanten aan?
Uberisering; wat is dat eigenlijk?
Het begrip ‘uberisering’ is afgeleid van de alternatieve taxidienst Uber, die de gevestigde taxiwereld op zijn kop zette. Uber werd in 2009 opgericht in San Francisco. Klanten kunnen via een app een chauffeur vinden en boeken. Al snel werd deze dienst ook geïntroduceerd in steden als Londen, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Brussel. Het gaat dus om een digitaal platform waarop je gemakkelijk een taxi kunt bestellen, de chauffeurs kunnen ‘gewone’ mensen zijn die met hun eigen auto ‘taxi spelen’.
Dit initiatief stuitte op veel protest van taxichauffeurs en Uber werd verboden in België. Het werd gezien als oneerlijke concurrentie, omdat deze chauffeurs geen speciale verzekeringen en medische en technische keuringen nodig hadden of moesten voldoen aan sociale en fiscale regels. Ondertussen rijden er weer Uber taxi’s, maar zij moeten zich wel aan bepaalde regels houden.
De deeleconomie
Dit soort nieuwe economische modellen vallen onder de noemer ‘deeleconomie’. Een ander bekend voorbeeld hiervan is Airbnb. Je biedt je woning aan om te verhuren aan toeristen. Voorheen was een concurrent iemand die een vergelijkbaar product of dienst op de markt bracht en dit beter en goedkoper probeerde te doen. Nu zijn het innoverende start-ups met compleet nieuwe businessmodellen, oftewel onverwachte concurrenten die de sector ontwrichten. ‘Klassieke’ ondernemers zijn hier vaak niet goed op voorbereid. De nieuwe start-ups zijn flexibeler en kunnen goedkoper hun diensten aanbieden; zo heeft Uber bijvoorbeeld geen eigen taxi’s en bezit Airbnb geen hotels.
Hoe ziet uberisering in de schoonheidsbranche eruit?
In steeds meer sectoren duiken deze nieuwe businessmodellen op en overal weer net even iets anders. Dat maakt het fenomeen ook zo lastig. Elke sector zal hier op zijn eigen manier mee om moeten leren gaan. Hoe ziet de uberisering in de schoonheidsbranche er eigenlijk uit? Ook hier zien we dat het zich op verschillende manieren manifesteert. Daarbij zien we dat er zowel negatieve als positieve kanten aan dit verschijnsel kunnen zitten.
Negatieve kanten
We merken op dat de laatste jaren steeds meer salons een samenwerking aangaan met online platformen, zoals Groupon. Via deze online platformen kunnen klanten een afspraak maken voor een beauty behandeling, vaak onder het mom; we willen lokale salons en klanten aan elkaar binden. Maar wat gebeurt er in werkelijkheid? De online platformen gebruiken hun macht om salons tegen onredelijke voorwaarden en tegen veel te lage prijzen hun diensten aan te bieden. Het gevolg hiervan is dat salons alleen maar eenmalige koopjesjagers aantrekken, die zeker niet bijdragen aan een structureel succes van salons, terwijl de online platformen van hen profiteren.
Positieve kanten
Wanneer er op een constructieve manier wordt gezocht naar kansen die binnen het straatje ‘uberisering’ passen, kan het ook juist een positieve invloed hebben. Maar dan binnen een context waarin afzonderlijke salons of beauty professionals op een structurele manier een samenwerking aangaan. Denk hierbij aan het verhuren van behandelstoelen in je salon. Een ander goed voorbeeld zijn schoonheidsspecialistes met een duidelijke specialisatie, die samenwerkingen aangaan met salons om deze behandelingen door heel het land aan te kunnen bieden. Iedereen wordt op deze manier in zijn waarde gelaten en er worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd waar iedereen voordeel van heeft!
Hoe bereid je je voor op de toekomst?
De markt van vandaag vraagt ook binnen de schoonheidsbranche om een flexibele instelling. Snel je doelen bij kunnen stellen en je strategie kunnen wijzigen zijn essentieel om te kunnen groeien en te overleven als ondernemer. Niemand kan in een glazen bol zien, wat de toekomst gaat brengen. Toch zijn er manieren waarop je kunt leren om aan te voelen welke ontwikkelingen en trends eraan komen.
Het allerbelangrijkste is om echt te leren luisteren naar je klanten. Welke feedback geven ze je? Welke signalen vang je op? Vraag concreet naar hun ervaringen, wat ze van je verwachten, wat je goed doet, wat beter kan of wat ze graag nog meer zouden willen. Het regelmatig uitvoeren van een klantentevredenheidsonderzoek is essentieel. Een persoonlijke interactie met je klant in je salon is heel belangrijk, maar blijf ook investeren in een digitale interactie via social media kanalen.
Verzamel zo veel mogelijk informatie. Vervolgens is het zaak om daadwerkelijk wat met de verkregen informatie te doen. Analyseer, interpreteer en werk je bevindingen uit in een nieuwe of aangepaste bedrijfsstrategie. Door continu alert te blijven hoef je geen kansen te missen, blijf je meegroeien met je vak en als ondernemer!