Waarop letten bij een nieuwe prijslijst opstellen?

tips voor een nieuwe prijslijst opstellen voor je beauty salon

Op het moment zien we overal de prijzen stijgen. Is jouw prijslijst nog up-to-date? Of sta je misschien op het punt om je eigen salon te openen of wil je binnenkort nieuwe diensten aanbieden? Dan is het belangrijk om goed na te denken over jouw prijslijst. Je wilt dat je klanten deze tarieven kunnen betalen. Aan de andere kant wil je natuurlijk ook voldoende omzet creëren om je rekeningen mee te kunnen betalen en om prettig van te kunnen leven. De BBF geeft je hier tips voor waar je op moet letten bij een nieuwe prijslijst opstellen!

Reken heel nauwkeurig je tarieven uit

Je prijslijst is essentieel voor het opbouwen van je zaak. Je prijzen moeten eerlijk zijn voor je klanten, maar je moet er ook zelf goed van kunnen leven. Veel startende salonhouders hebben de neiging om te lage prijzen te vragen, uit angst dat ze geen klanten krijgen. Let op, want daardoor kun je op den duur financieel in de problemen komen. Daar is niemand bij gebaat!

Maak daarom een overzicht van alle kosten in je salon. Breng niet alleen de materialen en producten in rekening, maar ook jouw tijd. Verreken eveneens de huur, verzekeringen, het salaris van je personeel, schoonmaakkosten, marketingkosten en boekhoudkosten door in de prijs. Vergeet ook je energiekosten niet. Alles maakt deel uit van je behandelingen.

Merk je dat je kosten aanzienlijk zijn gestegen, bijvoorbeeld je energiekosten? Dan is het essentieel om je prijzen op tijd te actualiseren. Controleer dus met regelmaat of je tarieven nog kloppen, om problemen in de toekomst te voorkomen. Wist je bovendien dat je jouw prijslijst heel goed in kunt zetten als marketing tool? We geven je hiervoor graag extra tips.

Zorg dat je prijslijst gemakkelijk te begrijpen is!

Een van de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij een nieuwe prijslijst opstellen, is dat deze gemakkelijk te begrijpen is voor je klanten. Nog te vaak stellen salonhouders een prijslijst op vol vakjargon, waar de klant weinig tot niets van begrijpt. Verder zien we ook regelmatig dat beauty professionals op prijslijsten de benaming zetten, die het merk waar ze mee werken hen heeft meegegeven. Bedenk dan of jouw klanten meteen begrijpen wat je daarmee bedoelt.

Hoe zou je dit anders kunnen omschrijven, zodat je klant wel meteen snapt om wat voor soort behandeling het gaat? Je zou ook wat extra ruimte op je prijslijst kunnen voorzien, om bepaalde behandelingen verder toe te lichten. Heldere informatie zorg ervoor dat klanten sneller een afspraak bij je boeken.

Geef je prijslijst een overzichtelijke indeling

Een bijkomende manier om je prijslijst begrijpelijk te maken voor je klanten, is door de lijst een overzichtelijke indeling te geven. Dat doe je door de verschillende diensten in je salon te onderscheiden.

Maak bijvoorbeeld een sectie met daarin een overzicht van alle gelaatsbehandelingen en bijbehorende prijzen, vervolgens een sectie met alleen ontharingsbehandelingen en daarna een sectie met lichaamsmassages of juist manicure behandelingen. Dit maakt het voor je klant gemakkelijk om snel de juiste behandeling te vinden.

Het is daarbij ook slim om de behandelingen steeds zo te plaatsen, dat de prijs van laag naar hoog oploopt. Het is aantrekkelijker voor je klanten om eerst de laagste prijzen te zien. Daardoor worden ze aangespoord om verder te kijken en om te boeken.

Denk na over hoe je je prijzen neerschrijft

Iedereen kent wel de marketing truc om een behandeling, die je voor € 10 wilt aanbieden op je prijslijst te zetten als € 9,99. Echter, zien we in de praktijk dat klanten zich vaker aangetrokken voelen tot behandelingen met prijzen, die korter zijn. Houd er rekening mee dat prijzen die visueel langer zijn, in het hoofd van je klant dus juist duurder kunnen lijken. Een lijst met veel cijfers en komma’s is onoverzichtelijker, dan een lijst met korte, complete cijfers.

Dus in plaats van de prijs neer te schrijven als € 45,95, zou je kunnen overwegen om juist € 50 te schrijven.

Wat werkt voor jouw salon het beste? Zorg daarbij ook dat de prijzen onderling goed in verhouding staan. Wat zijn de verschillen en hoe komt dit tot uiting in de prijs? Dat is eveneens een essentieel detail om rekening mee te houden bij een nieuwe prijslijst opstellen.

Tips voor het communiceren van je prijzen online

Veel zelfstandige beauty professionals maken op hun website een aparte pagina met een prijslijst. Maar is dat wel de beste manier om je prijzen online te communiceren?

Ga eens na hoeveel stappen (klikken) klanten moeten doen om te boeken. Stel je legt op een aparte pagina een behandeling met een lastige naam uit, dan moet de klant vervolgens naar de prijslijst-pagina gaan om daar deze behandeling te zoeken om te weten wat deze kost. Vervolgens moet je klant verder klikken om te boeken. Dat is veel werk!

Het is daarom een aanrader om de prijzen direct bij de betreffende behandeling te zetten, inclusief een button om de behandeling te boeken. Klanten zullen daardoor sneller een afspraak maken. Heb je je prijslijst vernieuwd? Stuur deze informatie altijd door aan je trouwe klanten. Dat kun je op een laagdrempelig wijze doen, door dit nieuws te verwerken in je maandelijkse nieuwsbrief, via de e-mail.

Een papieren prijslijst opstellen, is dat nog van deze tijd?

Jazeker! Zeker als je je prijzen gaat verhogen, dan raden we je aan om iedere klant in je salon een nieuwe prijslijst mee te geven. Ga dan niet voor ‘zomaar’ een papiertje met een lijst behandelingen en prijzen, maar zorg voor een aantrekkelijke vormgeving. Niet alleen kun je je klanten zo op de hoogte brengen van de nieuwe tarieven, maar je brengt ook nog eens al jouw diensten onder de aandacht.

Wist je dat doorgaans 80% van je klanten, voor maar slechts één specifieke dienst komt? Vaak zijn deze klanten zich niet bewust van wat je nog meer te bieden hebt. Dat is zonde! Door ze je nieuwe prijslijst mee te geven, hebben ze meteen een overzicht van al jouw behandelingen. Daardoor raken ze mogelijk geïnteresseerd in een aanvullende dienst of een duurdere behandeling, dan waar ze normaal voor langskomen. Kortom, let dus bij een nieuwe prijslijst opstellen ook zeker op de marketingkansen, die dit biedt!

Ben je een beauty professional en wil je steeds op hoogte blijven van nieuws en tips binnen de branche? Word dan lid van de Belgische Beauty Federatie!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar