Wat is de rol van geur in het beauty salon?

Geur en cosmetica zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geur is voor de meeste beauty professionals een belangrijk criterium bij het kiezen van producten voor hun salon, evenals kleur, textuur, samenstelling en verpakking. Toch blijkt dat de mens zijn reukzin verwaarloost, we hechten veel meer waarde aan het visuele aspect. Dat zegt Asifa Majid, hoogleraar taal, communicatie en culturele cognitie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Hoe belangrijk is reukzin in je werk als beauty professional en salonhouder? En wat is de rol van geur in het beauty salon? De Belgische Beauty Federatie wilde daar graag meer over weten!

Wat kan geur je vertellen?

Geur kan je o.a. iets vertellen over of een product, cosmeticaproduct of voedingsmiddel, nog goed is. Hoe vaak gebruik jij je neus om de houdbaarheid van een product te checken? Majid benadrukt dat de meeste mensen eerst naar de houdbaarheidsdatum op de verpakking kijken. De visuele dominantie is zo groot, dat we volgens Majid gemakkelijk een sinaasappel en een citroen kunnen herkennen aan hun uiterlijk, maar als we alleen op onze reuk afgaan, blijkt dit ineens ontzettend moeilijk.

De hoogleraar nodigt je uit om de proef op de som te nemen. Neem enkele bekende etenswaren (bv. banaan, pindakaas, chocolade of koffie) en vraag iemand om zijn ogen te sluiten en te raden wat het is door alleen op de geur af te gaan. De bekendste geuren, worden dan vaak niet herkend. Dit heeft verregaande gevolgen. De hoogleraar wijst erop dat hierdoor per jaar maar liefst een derde van het voedsel wordt verspild, omdat er te veel nadruk wordt gelegd op het uiterlijk van het voedsel!

Hebben mensen een slechte reukzin?

Nee, helemaal niet. Denk maar eens aan het feit dat een moeder haar pasgeboren kind een uur na de geboorte gemakkelijk kan herkennen alleen aan de geur. We hebben onze reukzin verwaarloosd. Dat is volgens Asifa Majid te wijten aan onze cultuur, die zeer visueel is ingesteld. Er zijn culturen waar geur een veel belangrijkere rol speelt, zoals bij het jagers- en verzamelaarsvolk de Jahai in Maleisië waar Majid onderzoek naar deed. Zij beschikken over een uitgebreid geurvocabulaire. Geur speelt bij hen een veel grotere rol in hun dagelijkse leven. Ze weten welke geuren ziek maken en helen en welke geuren je wel en niet mag mengen.

We zijn in onze westerse samenleving ver verwijderd geraakt van de natuur. Toch zijn we volgens Majid nog niet verloren als het om reukvermogen gaat. Je kunt dit aanscherpen door je reukvermogen te trainen door vaker geuren bewust te ruiken en te benoemen. Zo leer je om je reukzin meer te waarderen en te reflecteren over wat geuren je proberen te vertellen. 

Functie van geur in cosmetica

Wie gebruikt er geen lekker geurende cosmeticaproducten? Dit doen we om lekker te ruiken zowel voor onszelf als voor de mensen om ons heen. Denk onder andere aan producten als deodorant en parfum, maar ook lekker geurende bodylotion en crèmes. Daarnaast gebruiken veel mensen ook parfum om hun persoonlijkheid te benadrukken. Geur wordt eveneens geassocieerd met emotie; een geur moet op een bepaald moment bij ons passen. Een geur kan ook heel sterk een herinnering naar boven brengen. Bij het geven van massages wordt bovendien aromatherapie toegepast; binnen deze therapie gaat men ervan uit dat aroma’s van essentiële oliën een helende werking hebben op lichaam en geest. De manier waarop we een geur waarnemen kan ook door de tijd heen veranderen. Hoe bewust ben jij met geur bezig in jouw salon? Hoewel de beauty branche een branche is waarin geur een belangrijke rol speelt, blijkt het toch nog steeds een ondergeschoven kindje te zijn. Wat kun je nog meer met geur in je beauty salon?

Al ooit van geurmarketing gehoord?

Veel salons besteden aandacht aan het neerzetten van hun salon als merk. Er wordt ingespeeld op de zintuigen via vormgeving, uitstraling en misschien wel het aanbieden van een hapje en een drankje. Maar aan geur wordt nauwelijks of geen aandacht besteed. Toch kan geur ook op dit vlak een toegevoegde waarde bieden. Psychologisch onderzoek wijst uit dat geuren beter worden herinnerd dan visuele aspecten (Herz & Schooler, 2002). Een ander onderzoek toont aan dat een merk bij het gebruik van prettige geuren beter wordt onthouden (Maureen Morrin, S. R., 2003). Dit komt omdat aangename geuren het aandachtsniveau verhogen. Het kan dus zeer interessant zijn om in je salon te communiceren met geur om een sterke merkidentiteit te creëren.

Geurmarketing in je salon

Wanneer je klanten je salon binnenkomen is vaak het eerste wat ze ervaren de geur. In kapsalons en nagelsalons is dat niet altijd een aangename geur. Soms wordt er gewerkt met kaarsen of diffusers om onaangename geuren te camoufleren, maar er bestaan inmiddels ook compleet geautomatiseerde geursystemen voor salons. Dit wordt door klanten als prettig ervaren. Het kan de ontspanning bevorderen en klanten herkennen op een gegeven moment de geur en associëren dit met jouw salon. Je kunt met geur op deze manier een unieke omgeving scheppen, die past bij je zaak. Via geur kun je mensen in je salon bijvoorbeeld intenser en langduriger laten ontspannen. Blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt binnen de beauty branche bij de Belgische Beauty Federatie!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar