Wat zijn de belangrijkste trends in de beauty branche?

Hoe gaat het met jouw saloinzicht verwerven in de trend in de beauty branchen? De beauty branche is een branche waar steeds veel gaande is. Nieuwe producten, behandelwijzen en technologieën volgen elkaar in rap tempo op. Hoe ga je daarmee om? Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt, zodat je gemakkelijker kunt bepalen wat de volgende zet is voor de groei van jouw salon! Daarom nemen we in dit artikel de belangrijkste trends in de beauty branche onder de loep. Ben jij voorbereid op de toekomst?

1. Clean & sustainable beauty

Consumenten worden steeds kritischer. Een van de trends in de beauty branche is dan ook dat er steeds meer vraag is naar duurzame producten. Termen als ‘clean beauty’ en ‘sustainability’ komen steeds vaker voor. Ook zien we steeds vaker ‘vegan’, ‘organisch’ of ‘natuurlijk’ op producten staan. Mensen willen weten waar de producten, die ze op hun huid aanbrengen, vandaan komen en hoe ze geproduceerd worden. Denk aan duurzame stoffen, natuurlijke ingrediënten en producten die niet op dieren zijn getest. Deze tendens zal zich verder ontwikkelen en zal steeds belangrijker worden. Vind je dit ook belangrijk? Let bij het kiezen van producten voor je salon dan op factoren als: duurzaamheid, transparantie, veiligheid en prestatie.

2. Signature behandelingen

Een andere term die momenteel ook vaak opduikt, is ‘signature behandelingen’. Hiermee wordt bedoeld dat je maatwerk levert aan je klant. Je stemt de behandeling perfect af op de wensen van elke individuele klant. Je neemt je klant mee in een gepersonaliseerd traject om bijvoorbeeld tot huidverbetering te komen. Je gaat op creatieve en innovatieve wijze behandelingen en producten combineren die geschikt zijn voor jouw individuele klant. Zo creëer je voor elke klant een unieke belevenis met de beste resultaten. Je biedt je klant hiermee meerwaarde in tegenstelling tot de gestandaardiseerde behandelingen, die in veel salons worden aangeboden. Je kunt je hiermee echt onderscheiden.

3. Aandacht voor ‘better aging’

De laatste decennia is er een verschuiving te zien van invasieve ingrepen als botox en fillers die snel resultaat bieden, naar natuurlijke anti-aging behandelingen. Deze vragen echter meer tijd, maar bieden dan ook natuurlijk uitziende resultaten. Steeds vaker spreekt men over ‘better aging’. Dit vraagt van schoonheidsspecialisten veel kennis en kunde. Je gaat manuele behandelingen combineren met moderne apparatuur, maar ook klanten adviseren over thuisproducten is essentieel. Je gaat samen met je klanten aan de slag om een betere huidconditie te bekomen met een frisse uitstraling op elke leeftijd. Wat hierbij van belang is, is dat je je klanten zichtbare en meetbare bewijzen toont, met voor en na foto’s en met behulp van bijvoorbeeld een huidanalyse-apparaat.

4. Beleving en ontspanning

Het resultaat van je beauty behandelingen is heel belangrijk. Maar in het drukke leven van alledag is een beauty salon ook steeds vaker een toevluchtsoord voor een moment van ontspanning. Klanten zijn bereid om te investeren in me-time; een moment waarop niemand hen stoort en waarin ze heerlijk in de watten worden gelegd. Een belangrijke trend om rekening mee te houden. Dat doe je door je klant een unieke beleving te bieden. Denk na over welke aanpassingen je daarvoor kunt doen in je salon, bijvoorbeeld het aanbieden van nieuwe relaxerende behandelingen, een rustige ruimte, rustgevende kleuren, kalme achtergrondmuziek en het gebruik van aromatherapie. Denk daarbij ook aan de omgang met je klant, zoals voldoende tijd nemen voor elke afspraak, zorgzaamheid en een persoonlijke benadering.

5. Digitalisering als een van de trends in de beauty branche

Digitalisering binnen je salon is misschien niet nieuw voor jou. De meeste beauty salons hebben wel al een website, e-mail en zijn actief op social media. Het is echter belangrijk om hierin mee te blijven groeien, want de digitalisering gaat steeds verder. Denk aan digitale agenda’s, afrekensystemen en allerlei apps die praktisch kunnen zijn in jouw salon. Zeker tijdens de corona-periode zagen we dat salons met een eigen webshop hier in deze moeilijke tijden veel voordeel van hadden. Denk verder ook aan het bieden van online ondersteuning voor je klanten, in de vorm van webinars, vragenuurtjes, advies en ondersteuning bij hun beauty routine thuis, etc.

Welke trends in de beauty branche spreken jou aan?

Hoe zie jij de toekomst van de beauty branche en in het bijzonder van jouw salon? Waar zou jij meer over willen weten? We horen het graag! De Belgische Beauty Federatie zet zich in om professionals binnen de branche zo goed mogelijk op de hoogte te houden van nieuwe, interessante ontwikkelingen. Word lid van de Belgische Beauty Federatie en blijf up-to-date!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar