Waarom marktonderzoek doen voor mijn salon?

marktonderzoekBen je van plan om als beauty professional een eigen salon te starten? Dan is het slim om eerst marktonderzoek te doen. Waarom is marktonderzoek zo belangrijk? En hoe pak je dat aan? Wist je bovendien dat marktonderzoek niet alleen belangrijk is voor startende ondernemers? Ook voor bestaande salons is het verstandig om regelmatig marktonderzoek te doen, zoals bij grote beslissingen en het bijsturen van de bedrijfsstrategie.

Waarom marktonderzoek doen?

Je wilt het liefste meteen van start gaan met je salon. Het ondernemen zit je in het bloed en met een beetje geluk loopt alles op rolletjes. Laat echter het succes van je salon niet afhangen van ‘dat beetje geluk’. Zeker niet als je een niet al te grote financiële buffer hebt of afhankelijk bent van financiering van buitenaf. Je zult je aanpak altijd moeten verantwoorden om voldoende financiering te krijgen. Hoewel ondernemen nu eenmaal gepaard gaat met ondernemersrisico’s, kun je met goed marktonderzoek veel risico’s tot een minimum beperken.

Hoe begin ik met mijn marktonderzoek?

Marktonderzoek begint met het formuleren van de juiste vraag. De algemene vraag binnen elk marktonderzoek is: Is er markt voor mijn idee? Toch is het belangrijk om deze vraag af te stemmen op jouw situatie en zo concreet mogelijk te maken. Ga na wat je exact wilt weten; wat is je onderzoeksdoel? Om dit doel zo concreet mogelijk te maken, kun je gebruikmaken van de SMART-methode. Hiermee geef je duidelijk richting aan je marktonderzoek en vind je snel de juiste informatie.

Wat houdt de SMART-methode in?

‘SMART’ is de afkorting voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Met behulp van deze criteria ga je het doel van je marktonderzoek concreet maken:

  • Specifiek
    Zet op papier wat je precies wilt weten en wat je met jouw salon wilt bereiken. Hoe concreet is jouw doelstelling?
  • Meetbaar
    Op welke manier kun je meten of je straks je doelstelling hebt behaald?
  • Acceptabel
    Sta je zelf voldoende achter het doel dat je hebt gesteld? Krijg je er energie van en zin om ermee aan de slag te gaan?
  • Realistisch
    Denk kritisch na over of je misschien niet te veel wilt. Of ben je misschien juist te bescheiden? Kortom; Is jouw doel wel realistisch?
  • Tijdgebonden
    Binnen hoeveel tijd wil je jouw doelstelling bereikt hebben?

Een voorbeeld van een doelstelling dat volgens het SMART-principe is geformuleerd:

“Ik wil mijn schoonheidssalon verbouwen om een wellnessruimte te creëren voor het geven van afslankmassages. Deze verbouwing en het bijsturen van mijn bedrijfsstrategie betekenen dat ik een investering van € 15.000 moet doen. Ben ik in staat om binnen 2,5 jaar deze investering terug te verdienen met een extra winstmarge van 15% op mijn totale salon ten opzichte van dit jaar?”

Hoe verzamel ik de juiste gegevens?

De volgende stap is dat je de juiste gegevens gaat verzamelen om antwoord te krijgen op je vraag. Dit kan op verschillende manieren. Wanneer het om bovenstaand voorbeeld gaat, wil je weten hoeveel mensen van jouw nieuwe diensten gebruik gaan maken. Je kunt statistieken opvragen over bepaalde groepen mensen of informatie zoeken via social media.

Het is aan te raden om eveneens zelf onderzoek te doen, bijvoorbeeld onder bestaande klanten om een indruk te krijgen van of ze geïnteresseerd zijn en onder welke voorwaarden: prijs, service, verwachting, etc. Je kunt dit doen via interviews en enquêtes. Een voordeel van een enquête is dat mensen deze zelf anoniem invullen, waardoor ze meestal eerlijker zijn. Een ander voordeel is dat je meer mensen tegelijk kunt ondervragen. Een nadeel is dat niet iedereen de moeite neemt om de enquête in te vullen.

Interviews kosten meer tijd, maar je kunt wel dieper op vragen ingaan en beter de reacties peilen. Een interview is vooral interessant, wanneer je een nieuwe weg wilt inslaan, maar zelf nog niet duidelijk hebt wat die weg moet zijn. Vraag (potentiële) klanten waar ze behoefte aan hebben, wat ze nog missen en wat beter zou kunnen. Analyseer tot slot de verzamelde gegevens; Welke verbanden ontdek je en welke conclusies kun je trekken? Dit geeft inzicht in de haalbaarheid van je idee.

Voor- en nadelen van marktonderzoek

Je kunt een marktonderzoek zelf uitvoeren, maar je kunt ook een onderzoeksbureau inschakelen. Hoe dan ook, een marktonderzoek kost tijd en geld. Deze nadelen wegen echter niet op tegen de voordelen. Doordat je nu weet waar je kansen liggen, op welk gebied je winst kunt behalen en waar je het beste je tijd aan kunt besteden, bespaar je op de lange termijn tijd en boek je meer succes. Je kunt immers je klanten beter van dienst zijn! Regelmatig een marktonderzoek uitvoeren is daarom heel zinvol!

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar